Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-11, 11:58   #7
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har gått opp?

Opprinnelig lagt inn av Noola, her.

Hei og takk for svar!
Jeg vil bare påpeke det jeg tidligere har skrevet om at jeg i begynnelsen spiste etter LCHF-konseptet, altså med majones, rømme, fløte osv. inkludert i den daglige kosten. Jeg skrev også at jeg brukte meierismør i matlagingen.
Problemet er at jeg deretter gikk opp tre-fire kilo, og ble redd for å fortsette å spise fett.
Jeg er klar over at det er en grunnleggende tanke i alle nybegynnere at fett er farlig, men når jeg går opp så blir jeg redd for å fortsette og kanskje gå opp enda mer. Jeg er som sagt nokså slank og målet er ikke å gå ned noe særlig, men siden det på mange måter er tanker man kan assosiere med spiseforstyrrelser som brakte meg til lavkarbo (altså at jeg alltid har dårlig samvittighet for hva jeg spiser), så er det ikke akkurat ideelt å gå opp i vekt.
Det får meg til å få lyst til å gå tilbake til eplene og knekkebrødene mine

Jeg er vel egentlig bare usikker, og lurer på om noen har noen anelse om hvorfor jeg har gått opp, så jeg eventuelt kan rette på denne feilen i kostholdet mitt.

Og ja, jeg blir mett av den menyen jeg satte opp, jeg har tross alt levd på knekkebrød en stund.

Hvordan spiste du FØR du la om til lavkarbo? Ble det mye magert og små porsjoner? Liknet dagsmenyene dine ofte på den du viser her?

Hvis så er det ikke rart du vil legge litt på deg i starten av et lavkarbokosthold, kroppen din har sannsynligvis fått for lite mat over lengre tid, og den vil automatisk (overlevelsesinstinktet) lagre en del is tarten fordi den har vært utsatt for litt magre tider

Altfor lite mat over en tid tror jeg tuller til hormonene dine slik at du da faktisk kan legge litt på deg når du begynner og spise lavkarbo, altså suger til seg i rein glede som du sier så treffende

Får du helt hetta av dette, spis LITT mindre porsjoner av lavkarbomaten du nå har fått litt oversikt over en periode. Spis deg METT - men ikke fråts eller overdriv. Fortsett og spis lavkarbo, altså balansert - men ikke veldig mye. Spis heller flere ganske små måltider etter lavkarboprinsippet om du sliter med at du blir uvel og tankene starter når du blir ordentlig mett.

Jeg vedder på at dette vil normalisere seg når kroppen forstår at det nå vil komme inn nok næring over lengre tid.

Du må nå IKKE gå tilbake til å IKKE spise mat igjen - da havner du i samme spiralen! Stol på at kroppen din finner utav dette når du gir den nok næring over tid - slik at den kan stole på DEG

Jeg tror ikke du i din situasjon nødvendigvis bare kan spise lavkarbo slik at du slipper og tenke på mat og vekt. Den mentale delen trenger og heles før matinntaket vil føles naturlig for deg. Selv om det ikke er optimal, bør du kanskje vurdere og gå gjennom hva du spiser i en liten periode, slik at du med at du har kontroll kan roe ned tankene. Etter noen uker vil dette gå mer automatisk, og du VET hva og hvor mye du bør/kan spise for å bli passe mett.

Mine tanker ihvertfall, plukk det du ser du kan bruke og som du mener kan passe til din situasjon Ønsker deg lykke til med maten!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat