Vis enkelt innlegg
Gammel 07-09-11, 10:14   #10
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Opprinnelig lagt inn av lårannediskon, her.

Det koster å være sunn!
Begynte forrige mandag og har sikkert brukt 4000 i mat. Greit nok noe av det er engangsinvesteringer, men halleluja. Jeg blir jo ruinert hver gang jeg er på en matbutikk

Og ikke minst, matlaging! Jeg har aldri i hele mitt liv stått så mye på kjøkkenet! Står der sikkert en time hver dag

Hva med dere? Hvordan rekker dere alt? Jeg er ofte ikke hjemme før kl 17, så matlaging i ja, gud vet hvor lenge. Plutselig er dagen borte. Og all den oppvasken til den maten og. Jeg skal kjøpe meg en thai!

Og hvordan handler dere inn? Kan jo faen ikke bruke 4000 per uke i mat...

En time hver dag på å lage mat, hva lager du da? Middag her i huset tar maks 15 minutter -
koke grønnsaker: 5 minutt (varmer vannet i vannkokeren først, da koker det tvert det er i kjelen, for ikke å snakke om tids- og energisparingen )

Evt saus: 5 minutt, samme prinsipp, forkokt vann, fløte, krydder, tykning osv. Eller smeltet smør avhengig av proteinkilde

Kjøtt/fisk/fugl: 5-7 minutter steking i panna - voila!

Frokost/lunsj: 5 minutter feks røykalaks (18 kr for 100 g rema, jeg bruker 50 g pr porsjon) og et par egg til eggerøre.

eventuelt hive alt i ildfastform og gratinere mens jeg gjør andre ting

Handler rimelig protein på rema stort sett, ellers når det er tilbud. Fryser er en fin ting Rema selger nå kyllingfilet i store pakker til ca 85 kr kiloen, som er det laveste jeg har funnet! IKKE kjøp 2-pakk, den koster enormt mye mer pr kilo!

Mega/Ica og andre har 40% på frukt/salat/grønnsaker med jevne mellomrom.

Dette handler om trening, du blir etterhvert dreven i å finne gode tilbud på rene proteinkilder og grønnsaker, du MÅ ikke drikke en boks fløte hver dag - ei heller en halv pose majones Du MÅ ikke ha alle bakevarene heller, men kjøper du først bakevarer, varer de jo i evigheter om du ikke da baker mange ganger i uka...

Tips er å ikke handle når du kommer rett fra jobb og er sliten og kanskje litt sulten, men planlegge shoppingen litt - kanskje handle hver lørdag? Samle på reklamebilagene som kommer fra alle matbutikkene og plukke ut tilbud på typiske lavkarbovarer.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat