Vis enkelt innlegg
Gammel 16-09-11, 09:10   #37
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vet du hva dette er?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Et klokt sitat!

Jeg tror mye ligger i at mange av oss har fjerna oss fra naturen i stor grad. Vi plukker opp kverna kjøtt i butikken, liksom.
Jeg vokste opp med partering av rein på stuebordet hjemme, og sløya min egen fisk nesten før jeg kunne gå. Jeg har aldri vært særlig fin på det når det kommer til mat.

Ganske så enig! Jeg er så heldig og være oppvokst med at fisken henter man fra havet, ikke i butikken fordi pappa er oppvokst ved sjøen - og vi brukte hver gang vi var der og fiske fisk, lage fiskemat, fange krabber og koke og fryse - sånn at hele vinteren var vi dekket med hvitfisk av alle slag inkludert fiskekaker, fiskeball og saltfiskball... kjøper svært sjelden fisk i butikken, det er så dårlig kvalitet på den sammenlignet med den jeg har hentet opp og renset og filetert selv...

Da farmor levde og var i form hentet vi også poteter, gulrøtter, kål, rabarbra, solbær, jordbær, rips og stikkelsbær rett fra åkeren utenfor huset når vi skulle ha middag! Det var stas for meg og søstra mi det!

For min del handler det om respekt for maten når jeg er med og fisker fisken selv, sløyer den, kaster innmaten til måkene, bærer det opp til huset, og bruker timer på å filetere og lage fiskemat. Samme med krabbene - de kokes jo levende - og kan jo oppfattes som dyreplageri, men jeg gjør det så effektivt som mulig, og jeg skal jo SPISE maten med stor nytelse! Jeg takker gjerne høyere makter for å ha gitt meg fangsten og jeg - litt som indianarene gjorde

Takker farmor og pappa for å ha lært meg alt dette

Vi skal snart ha krabbelag her - fanget store flotte krabber med enorme klør i sommer, som ble kokt og fryst direkte når de var kjølnet. Skal klistre avispapir på bordet, hente fram verktøy, finne fram ei bøtte med hvitvin, lage aioli og salat og sitte og drikke vin, skravle masse og pilke fram kritthvitt krabbekjøtt - NAM!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat