Vis enkelt innlegg
Gammel 19-09-11, 13:32   #4
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Jeg skjønner ingenting

Opprinnelig lagt inn av Grethe86, her.

Jeg skal starte på lavkarbo, har planlagt det en stund. Meg og kjæresten min skal begynne sammen (jeg vil gå ned i vekt, han har fått beskjed av legen at det kan hjelpe mot hans problemer med leddbetennelser osv)

Jeg har lest og lest på forumet men jeg blir veldig forvirret, fordi jeg føler det står veldig mye forskjellig.
Jeg har lest mest om hva man kan spise og ikke spise, jeg har ikke tenkt å følge en spesiell diett ( Det er kanskje dumt? :/) som Atkins osv. men bare
kutte ut det man ikke kan spise.

Og det skal gå helt fint og ikke spise brød, poteter , pasta og ris Spiser igrunn veldig sjelden poteter, pasta eller ris.
Istedenfor brød har jeg begynt å lage lapper, som jeg har funnet oppskriften til på forumet her (egg,fiberhusk,soyamel,melk og litt ost avogtil) og det er kjempegodt, spiser det til frokost og lunsj!

Og jeg har prøvd å lese på den tabellen over hvor mange karbohydrater det er i alt, og enten er jeg ekstremt dum men det gir ingen mening for meg.

F.eks da så kan man ikke spise grønnsaker som vokser under jorden. Men man skal heller ikke spise så mye løk, hvitløk, tomat og paprika?

Og man bør helst ikke spise linser, kikerter, erter og bønner. De vokser vel da ikke under jorden?

Og tilbake til de lappene da, som jeg har laget med soyamel. Er dette noe man bør spise hvis man vil være på lavkarbodiett? (passe streng)
For soya er jo en bønne?

For å si det veldig enkelt da, jeg tror jeg trenger det inn med teskje "dette kan du spise, dette kan du ikke spise". Dette blir veldig mye lettere for kjæresten min tror jeg da han spiser rødt kjøtt og er generelt veldig glad i fett og flesk

Men hvis man f.eks vil ha salat da, med kylling,bacon og fetaost. Bør man kutte ut tomat,løk og paprika? Dette er sikkert kjempedumt spm.
Jeg vet at jeg klarer det, jeg trenger bare en slags oversikt over hva jeg kan spise og hva jeg ikke kan spise, uten at jeg må se på karbohydrater per 100 gram.

Blir kjempeglad hvis noen svarer meg! Tusen takk, supert forum!

Hei
Det er kjempevanskelig å komme med noen råd om hva du kan spise og ikke når du ikke følger noen retning eller har noen formening og hvilket nivå du skal legge deg på. Lavkarbo spenner over tilnærmet 0 gr karbohydrater (f.eks. Skaldeman) og helt opp til 150 gram karbohydrater (f.eks. Fedon) om dagen og da sier det seg selv at forkjellen mellom disse blir ganske ekstrem (fra å bare kunne spise en liten mengde grønnsaker om dagen til å kunne tillate seg en frukt eller to).

Men jeg skjønner utmerket godt at det kan være vanskelig å orientere seg i denne jungelen av ulike retninger og ikke minst personlige modifikasjoner og måter å gjøre det på. Hadde jeg vært deg ville jeg først og fremst gjort det så enkelt som å kutte ut pasta, ris, poteter, mel og sukker til å begynne med. Deretter brukt litt tid på å lese litt om de ulike filosofiene. Det ligger klistrede tråder i underforumet her inne hvor det står oppsummert hva akkurat den filosofien går ut på, bestem deg for hvilken retning du vil gå og sett deg så inn i akkurat det (kjøp bøkene eller lån dem på biblioteket).

Men det du kan gjøre aller først, hvis du ikke allerede har gjort det, er å lese denne flotte nybegynnertråden

Sist redigert av Cyan : 19-09-11 kl 14:01.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat