Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Supera, her.
Siden det er snakk om soving og sånt, så lurer jeg på hvor mye dere husker av drømmene deres. Jeg husker nesten aldri noe av drømmene mine. Kanskje en av 20 ganger. Og når jeg drømmer, så drømmer jeg alltid om ca det samme. Superhelt-drømmer...Enten flyr jeg som Superman, ellers så har jeg andre spesielle evner. Alle andre snakker om absurde drømmer som at bussjåføren gikk på date med mora deres og så ga han henne plastikkblomster og ei ku. Har alle slike drømmer, eller er det bare jeg som biter meg merke i dem?
Sånn anektdotisk:
Jeg var drømmeløs i årevis uten å tenke noe over det (drømte "alltid" da jeg var barn/ungdom, men engang etter at jeg "ble voksen" forsvant de uten at jeg la merke til det).
Så fikk jeg diagnosen stoffskiftesyk og medisin - og nå drømmer jeg "som bare det" igjen. Mine er ikke "helabsurde". De fleste kan spores tilbake til ting vi har snakket om, jeg har tenkt på - og så utbroderer hjernen temaet "i sterke farger". 
Så for min del kan det virke som at "overskudd" var vesentlig for drømmesøvnen.