Vis enkelt innlegg
Gammel 05-10-11, 11:44   #51
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

De har STENGT kommentarene på denne artikkelen så jeg poster mitt siste svar som ikke kom med her... Kommentarer mottas med takk

Dyrevennlig sier:

Sitat:

En studie fra 2011:
This expert panel reviewed the evidence and reached the following
conclusions: the evidence from epidemiologic, clinical, and mechanistic
studies is consistent in finding that the risk of CHD is reduced when
SFAs are replaced with polyunsaturated fatty acids (PUFAs).
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pu...

Furthermore, the effect of particular foods on CHD cannot be predicted
solely by their content of total SFAs because individual SFAs may have
different cardiovascular effects and major SFA food sources contain
other constituents that could influence CHD risk.

Og jeg svarer:

Sitat:

Litt usikker på bakgrunnen for å presentere denne studien - er det for å bevise at mettet fett er farlig, eller for å bevise at studien innehar så mange usikkerheter at det er vanskelig og trekke noen ordentlig konklusjon?

Studien du linker til sier at "expert panel reviewed the evidence" - vet du hva dette beviset er og på hvilket grunnlag studien er gjort? Antall studier som er vurdert, lengde på studiene, antall mennesker involvert? (Jeg har dessverre ikke tilgang til hele studien...)

En gjennomgang av HELE konklusjonen viser:

"Risikoen for hjerte- og karsykdommer reduseres når mettet fett erstattes med flerumettet fett. " Ok, greit utgangspunkt for diskusjon.
Deretter sies det at "i befolkningsgrupper som spiser en vestlig diett (les etter statens anbefalinger), vil det å erstatte 1% av energien fra mettet fett med flerumettet fett senke LDL kolesterolet, og vil SANNSYNLIGVIS (ikke helt sikkert altså) redusere hjerte-/karsykdom med 2-3%.

Min kommentar: LDL-kolesterol trenger ikke være farlig, det avhenger av hvilken TYPE LDL det her er snakk om. Lavkarbo øker størrelsen på LDL-partiklene, og dermed reduseres risikoen for hjerte-/karsykdom. Les mer her:
http://espenrostrup.com/2011/09/03/b...l-med-fet-mat/ (Bloggeier er hjertelege og -forsker så jeg har stor tiltro til at han vet hva han snakker om - han har samtidig tilgang til hele studier og går ofte gjennom slike i sin blogg).

For meg beviser det ikke at om man spiser et lavkarbokosthold er det større sannsynlighet for hjerte- og karsykdom pga høyt inntak av mettet fett, siden studien ser ut til å være basert på mennesker med vestlig diett. Så rådene om å redusere inntaket av mettet fett - OM man spiser etter statens anbefalinger kan da se ut til å ha noe for seg.

"Ingen klar fordel sees i å erstatte mettet fett med karbohydrater". Det er jo dette som faktisk gjøres i dagens lettprodukter. De inneholder mer karbohydrater enn "full-fet" versjonen. Ingen særlig forbedring i risk for hjerte- og karsykdommer om man spiser lettprodukter altså

At studien sier at det KAN være en fordel om mettet fett erstattes med lav GI karbohydrater overser jeg, det er mye som KAN VÆRE her i verden

"Ingen klar sammenheng mellom inntak av mettet fett relativt to raffinerte karbohydrater..." Ingen konklusjon her heller altså.

Avslutningsvis sier konklusjonen at "effekten av en diett basert på EN enkel biomarkør er utilstrekkelig bevis for å vurdere risikoen for hjerte- og karsykdom".

"I tillegg, effekten spesifikke matvarer har på hjerte-/karsykdommer kan ikke alene vurderes på bakgrunn av total mengde mettet fett, fordi individuelle mettete fettsyrer har forskjellig effekt på hjerte- og karsystemet, og de viktigste matvarene som inneholder mettet fett inneholder OGSÅ andre ting som kan påvirke risikoen for hjerte-/karsykdom."

Altså er grunnlaget for å trekke noen konklusjon ikke tilstede, fordi det er for stor usikkerhet om hvordan andre faktorer påvirker resultatet...

Det eneste jeg får utav denne studiens konklusjon er at om man spiser en typisk vestlig diett, som staten anbefaler, bør man ikke overdrive inntaket av mettet fett.

Den sier ingenting om høyt inntak av mettet fett i forbindelse med en lavkarbodiett.

Det er greit og linke fra en konklusjon i en studie, men da må du ta med alle forbehold som også er gjort i selve konklusjonen

Puh, det var litt fælt om jeg ikke kunne dele dette med noen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat