Sv: Kan noen som har greie på det å være i ketose hjelpe meg litt?
Opprinnelig lagt inn av LittLettereLiv, her.
Takk for svar. Utrolig godt å få svar når jeg gjør så feil som jeg tydeligvis gjør. Jeg er allerede i sparemodus. Jeg holder på å bli gal av det, men nå som jeg vet hva jeg gjør feil kan jeg rette opp i det.
Lurer bare på en ting, skal jeg fortsette med 1300 kcal når jeg legger til fett i kosten?
Hvis du fremdeles er METT kan du gjøre det, hvis ikke spiser du litt større måltider. Ikke tenk kalorier i første omgang 
Spis gjerne mer, de første ukene nå må kroppen lære seg og bruke fett som energi og da er det alfa og omega at du får i deg NOK fett til at dette kan skje Husk at du nå har vært i sultemodus en stund, vær forberedt på at du KAN gå opp et par kilo, men dette vil stabilisere seg etterhvert 
Det viktigste er at så lenge du ligger under ca 72 g kh pr dag (det er faktisk ganske mye, SEKS vanlige brødskiver faktisk ), trenger du ikke være "fettredd". Husk også at fett er så energirikt at du må ikke drukne maten i fett for at det skal bli riktig 
Smør på skiva (lavkarbo fortrinnsvis), litt majones på passende pålegg, en fløteskvett i stekesjyen til stekt mat, litt rømme til laksen, avokado med reker, fet fisk, entrecote, nakkekotelett, makrell i tomat er glimrende fettkilder.
Bruk diett.no til å se at du ligger noenlunde godt an i matinntaket ditt den første uken. Blir det veldig lite fett, skal det bare en skje udos og eller cocosa i maten før det blir bra. Cocosa kan du bruke til å steke med (den ene varianten smaker ingenting), udos choice olje kan feks blandes i tyrkisk yoghurt sammen med bær 
Siden du har fulgt ketolyse, antar jeg at du har boka, hvis ikke er det et fint innkjøp nå. Les den, og bruk måltidsforslagene som utgangspunkt til DIN hverdag 
|