Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-11, 12:24   #4
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Enig med de andre her!

MEN som vanlig har jeg mange tanker

1. Kutt alt av søtsaker, godteri, snacks, potetgull, brus inkludert lettbrus. Kutt pølsebrød/-lompe, tacoskjell/tortillas og loff, wienerbrød og skolebrød osv. Halver brødinntaket ditt, spiser du brød til både frokost, lunsj og kvelds, hold deg til ett måltid med brød. Spis dobbelt så mye pålegg som du har pleid å gjøre
Spis et lavkarbomåltid med moderate fettmengder de andre gangene, feks salat med godt protein (biffstrimler, grillet kylling, svinestrimler, kokt egg osv)/fetaost og olje/eddikdressing, røykelaks og eggerøre, hjemmelaget eggesalat, tyrkisk yoghurt med en håndfull frosne bær og nøtter/frø evt kunstig søtning.
Reduser inntaket av pasta, potet og ris. Dvs, spis halvparten så mye som vanlig, øk kraftig på med kokte grønnsaker og vær bevisst litt fett til alle måltider. Spis rene proteinkilder som biff/entrecote/nakkekoteletter, kyllingfilet, grillet kylling, svinefilet, sjømat osv. Hold deg unna pølser og ferdige karbonader. Lag hamburgeren din selv istedet Spis mye fisk - det er bevist at fisk kan øke fettforbrenningen.

Dette er en mellomting mellom såkalt ekstrem og fedon lavkarbo etter min mening, og krever ikke så veldig mye arbeid. Du trenger ikke telle noenting, bare være bevisst på at du inntar mye mindre av karbohydratrik stivelse enn tidligere, kutte noen matvarer, øke kraftig på med kokte/stekte grønnsaker. Doble påleggsporsjoner, spiser du ren skinkepålegg ha smør og majones på, har du makrell i tomat trenger du ikke ekstra smør og majones.

OBS - dette er mine anbefalinger for TS - ikke for alle og enhver her inne! Hver situasjon er forskjellig, hver kropp krever sitt

Så, forsøk dette i 4 uker. Spis nok mat, slik at du alltid er mett. Ikke småspis imellom, blir du sulten, spis litt mer protein/fett/grønnsaker neste gang. Lær kroppen din og kjenne! Har du ingen effekt etter 4 uker, sjekk at du ikke spiser for LITE eller altfor MYE mat i forhold til aktivitetsnivået ditt.

Skal du spise lavkarbo-ish resten av livet eller er dette bare en slankekur? Er det det første, les og lær, da anbefaler jeg og kutte til ketogent i starten med mye fett og veldig lite karbo for å få i gang fettforbrenningen. Du kan fint øke kh-inntaket og redusere fettinntaket når målvekt er nådd og du ønsker og spise litt mer kh enn hva et ketogent kosthold tillater.

Er det det siste, nemlig en slankekur, kan du justere mye på det kostholdet du allerede har uten at du føler du må endre ALT - som jeg foreslår litt forsiktig her oppe

Bokmessig anbefaler jeg "Bedre uten Brød" av Lutz, han mener et inntak av rundt 72g kh pr dag er optimalt - og det vil nok det jeg anbefaler ligge rundt sånn ca

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat