Sv: Proteiner
Jeg tenker at om du er sulten etter middag når du reduserer på proteinet er det en av to ting du kan gjøre: Øke på med fettet siden du spiser så lite karbohydrater, eller øke på med karbohydratene...
Såvidt jeg husker er south beach lavt på kh og begrenset med fett i starten. Denne starten skal man vel ikke gå lenge på? Deretter skal man øke på med kh.
Hvis du holder deg lavt i kh OG i fett over lengre tid vil kroppen din sannsynligvis velge og gå i sparemodus fordi den ikke får energi gjennom maten.
Du kan vel fint telle kalorier, men jeg tenker at du bør velge om du skal spise etter south beach (som innfører mer karbohydrater etterhvert), eller om du skal spise "lavkarbo" som betyr mer fett og mindre karbohydrater. Spiser du lite kalorier OG lite karbohydrater blir det stusslig til kroppen, og det er ikke rart du blir veldig sulten etter middag fordi kroppen har fått i seg for lite energi-mat.
Proteiner KAN brukes som energi, men dette er krevende for kroppen siden proteinenes hovedoppgave er oppbygging, ikke energi 
Spiser du veldig lite fett også?
Alle nybegynnere som er såååå sultne i starten blir bedt om å pøse på med fett de første ukene. Dette for å få i gang forbrenning av fett. Deretter reduseres ofte naturlig noe av fettinntaket og kroppen bruker istedet kroppsfett. I en overgangsperiode, selv om du har spist lavkarbo en god stund - vil det ikke være uvanlig at du har 3-5 dager der du føler deg ganske så sulten. Da er det viktig og spise nok fett i maten om kh inntaket ligger veldig lavt.
Jeg prøver meg nå på en periode med mye mindre mengde mat, og har allerede lært at 3 smørbrødskiver av nannahs smørbrød med kremost holder meg mett MYE kortere enn 3 lavkarboskiver (Karins mitt aller beste brød) med makrell og tomat og majones...
Da jeg hadde spist lavkarbo i 6 mnd uten å gå ned et gram, prøvde jeg meg på spisdegslank mat. De har 5-20-75 (ca) fordeling av næringsstoffer, men bare 12-1300 kalorier. Jeg var ekstremt sulten de 3 første dagene, men etter dette forsvant all sultfølelse da kroppen "skjønte" at det var energi og hente i "blondekanten" 
Bare litt tanker, håper du ser om det er noe du kan bruke til å finne "din" måte og ha et komfortabelt kosthold OG gå ned i vekt!
|