Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-11, 14:07   #10
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - lite fett, lite karber og mye proteiner

Opprinnelig lagt inn av knut1969, her.

Takk for mange svar :-)

Det er ikke så godt å vite hva en skal tro. Jeg har god følelse for at legen vet hva han snakker om, men dette virket likevel merkelig.

Er det noe dokumentasjon på at lite fett og lite karbo er skadelig?

Og virker for mye fett mot sin hensikt? Jeg ser jo egentlig noe logikk i det også. Hvis en spiser 300g fett, og forbrenner 100g, hvor blir det av resten? Er det et forhold her jeg ikke har tatt hensyn til, altså forholdet mellom fett/proteiner?

Hvis kroppen ikke får verken særlig med kh eller fett, tvinges den til å hente energi fra inntatt protein. Proteiner er kroppens byggeklosser, ikke energikilde, og en slik prosess er tung for kroppen. I tillegg kan det belaste nyrene dine ekstra om du spiser i hovedsak proteiner. Fett er nødvendig i mange prosesser i kroppen, sjekk ut feks Thomas Geisner og Espen Rostrup sine blogger som beskriver i detalj hvordan kroppen behandler de forskjellige næringsstoffene.

Spiser du altfor mye fett - kan det teoretisk føre til noe lagring i fettcellene, men dette betinger da igjen at du spiser en del kh ELLER mye protein. Svært stort proteininntak vil påvirke blodsukker og insulin-utskillelse og med det lagring av overflødig energi.

Vanligvis skal det svært mye til og legge på seg om man spiser lavkarbo og veldig mye fett. Jeg har i perioder spist ganske mye lavkarbomat, resultatet er bare at vekta holder seg stabil. Jeg har aldri opplevd og gå opp på lavkarbomat, og jeg har tynt i meg noen mengder innimellom kan du si

Lite kh og lite fett kalles i trenings/slankekretser for PSMF - proteinsparendemodifisertfaste (ble det rett da mon tro?), men skal IKKE brukes over lengre perioder! 5-7 dager er vel vanlig, og brukes gjerne i forbindelse med at man har stått stille vektmessig i et par måneder og det ikke er andre faktorer som har spilt inn. PSMF vil da kunne trigge at vekten går ned igjen.

South beach dietten starter også med lite kh og begrenset med fett, men dette er også bare i en startfase, før man øker på med karbohydrater.

Be legen din om kilde til hans påstander. Ta med deg en hvilken som helst lavkarbobok og henvis til at karbohydrater skal erstattes med fett.

Hvis du nå har funnet din løsning, er komfortabel og har vektnedgang, synes jeg du skal lese deg opp og gjøre deg opp din EGEN mening.
Legen din har ikke spesialisert seg innen ernæring har han? Husk at kun DU er ekspert på egen kropp...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat