Vis enkelt innlegg
Gammel 22-10-11, 12:02   #31
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min ? :P

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Wow! Selvsagt, jeg burde sagt så lenge input er større enn output så er det umulig å gå ned i vekt, trodde det var innlysende for alle som er her inne jeg?
Men står absolutt inne for at velger man de matvarene jeg har listet opp og sørger for at man ikke overspiser, så vil du gå ned i vekt uansett f... :-) forutsatt du er normalt frisk og ikke sykelig feit eller lider av annen sykdom i tillegg til å være sykelig overvektig.

Hva som er riktig inntak for å ligge litt under forbruk er svært individuelt. MEN du tar rungende feil når du sier at så lenge input er mindre enn output så er det "umulig" og gå ned i vekt, det er jeg et levende bevis på! Blir ganske provosert over dine såkalte sannheter - spesielt når det finnes et uttall av eksempler her inne som motbeviser det du sier. Jeg er heller ikke interessert i å erstatte min MAT med dine måltidserstatninger, mange her inne får vektstagnasjon om de spiser måltidserstatninger uansett type.
Som Photo sier, er man normalvektig eller pluss litt kilo og frisk så er man ikke i flertall her inne, så dine råd vil dermed gjelde et fåtall. Har du noen som helst forståelse for at alle ikke er som deg?

Sitat:

Når det gjelder forbrenningen så mener jeg det er hensiktsmessig for de som eksvis har lavt stoffskifte å spise ofte for å øke forbrenningsfrekvensen og raten, de bør også unngå soya (men det er utenfor tema). Men overført til normalregulerte så oppnår man den samme effekten hos oss også ved å spise oftere, men innenfor samme rammene mht input/output.

Noen går ned og er komfortable med 2 måltid andre med 6. Begge variantene er greit, og vil gjelde som "riktig" for den enkelte. Klarer du og se dette?

Sitat:

Å øke stoffskiftet er vanskelig uten medisiner eller operative inngrep, men det å unngå soya og å spise små, men oftere måltider bidrar til å øke forbrenningsfrekvensen som igjen skal være positivt for stoffskiftet. Når stoffskiftet blir normalregulert, ja da går vekten ned. Veldig mange med hyperthyreose er tynne og slanke, men mange med hypothyreose er preget av overvekt og fedme. Dette fordi de med høyt stoffskifte har høy forbrenning (kroppen jobber på høygir), de med lavt har en ekstremt lav forbrenning (metabolismen i kroppen fungerer dårligere)

Du generaliserer igjen. Minst en av markørene for stoffskifte hos meg har gått opp kraftig bare ved og endre kosthold til lavkarbo etter å ha spist "sunt" i mange år. Jeg slapp og begynne med medisiner fordi etter bare tre måneder var verdiene mye bedre.

Sitat:

TS spør om hjelp til å overbevise forloveden sin, det må være ok her i forumet å dele av sine egne erfaringer og vite 100% at de faktisk fungerte for meg. Hvis ikke den jevne bruker her inne skjønner at dette er et forum og ikke en medisinsk tidsskrift og deretter må selv velge hva han vil til etterretning, ja da er verdien av forumet begrenset. Jeg skriver kun ut fra egne erfaringer og de metoder jeg skisserer fungerer forutsatt man ikke lider av andre sykdommer/forhold som gjør de umulige å følge.

Jo, men du skriver som om dine erfaringer vil gjelde ALLE. Valg av ord som "min erfaring er at for MEG..." vil gjøre det enklere og velge om din metode er verd og prøve.
Verdien av forumet er at mange erfaringer deles. Mange klarer ikke å skille mellom at de forskjellige trådstarterene er i en annen situasjon enn seg selv, og at dermed vil ikke råd gitt spesifikt til en person i en spesiell situasjon gjelde alle. Det er dermed viktig at man prøver og dele erfaringer som kan gjenbrukes hos TS - om situasjonen er noenlunde lik. Dette har vel du også et ansvar for?

Trådstarters spørsmål er å finne gode teorier/fakta om at man MÅ ikke strupe kaloriene til et minimum på lavkarbo. Selv om teorien om at input må være mindre enn output, påvirker et lavkarbokosthold metabolismen i en slik grad at man ofte kan spise MER kalorier og allikevel ligge under output.
Dessuten ser det ut til at TS forlovede kun har kuttet karbohydratene og ikke økt på med fett. Et godt fettinntak - spesielt i starten av et lavkarbokosthold - er alfa og omega for å sette igang fettforbrenningen.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat