Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min ? :P
Opprinnelig lagt inn av hypah, her.
Jeg tror at lavkarbo gjør noe inne i kroppen som gir en effekt. Måten næringsstoffene utnytter seg av eksisterende energi og måten denne blir omsatt i brenselscellene i musklene. Innslaget av mindre stivelse og karbohydrater synes for meg være det som utgjør den største forskjellen. Noe som igjen oppleves som positivt for metabolismen i kroppen og man kan spise et teoretisk større antall kcal på et kosthold med redusert karbo og stivelse enn statens anbefalinger. Men energien må erstattes med noe og da må man ha fett i kosten, typisk sunt fett og ikke transfett.
Så jo, på lavkarbo kan man øke det teoretiske kcal inntaket og fremdeles gå ned i vekt fordi sammensetningen og måten energien omsettes i metabolismen på endres/optimaliseres. Hvorfor er dette skjer og hvordan kreves det nok mer forskning på, men at det skjer er vel hevet over enhver tvil.
Forskjellen mellom deg og de aller aller fleste her inne er at vi VET hvorfor og hvordan et lavkarbo fungerer i kroppen.
Jeg anbefaler at du leser deg litt opp, synsing hører ikke hjemme i en sammenheng der man faktisk har kunnskap om temaet.
Anbefaler Espen Rostrup og Thomas Geisner sin blogg, sammen med Vegard Lysnes sin gjennomgang av næringsstoffer og vitaminer og mineraler 
|