Sv: Hvilken filosofi skal jeg velge?
Ketolyse er jo anbefalt for de med minst 10 kg overvekt, så det kan godt hende at du ikke ligger innenfor dette.
Lavkarbo er jo også vektregulerende, du skal ikke kunne gå opp om du spiser ketogent - så framt du da ikke spiser store mengder protein OG inntar mye mer energi enn det kroppen forbruker. Dette fordi store mengder protein vil også gi noe blodsukkerstigning -> insulinutskillelse.
Du kan helt sikkert prøve og øke på med karbohydrater, strengt tatt er jo grensen for å redusere fettinntaket på ca 72g kh (jfr Bedre uten brød av Lutz), selv om denne grensen sikkert er individuelt veiledende.
Hvis du ikke blir sulten, ville jeg bare spist litt mindre porsjoner og komme igang med trening om du ikke allerede trener. Finn et kh-inntak pr dag som du er komfortabel med. Dette fordi med så nær normalvekt, kan lavkarbo hjelpe til med og omfordele kroppssammensetningen (mindre fettmasse), mens treningen øker muskelmassen og strammer opp. Jeg ville heller ikke hengt meg så mye opp i vekta i din situasjon, bruk heller målebånd eller "målklær" du skal inn i 
Flere her inne har gått ned flere buksestørrelser uten og gå ned så mye i vekt - dette som "bevis" for at kroppsformen ofte endrer seg uten at vekta nødvendigvis viser nedgang.
|