Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
Opprinnelig lagt inn av hypah, her.
Har merket at viljen til å finne andre plausible forklaringer på overvekt er stor for å unngå nevne "trøstespiser" ja. Men det er ikke negativt, det er jo en sykdom på lik linje med influensa.
Men jo mer man studerer fenomenet trøstespising så henger det ikke sammen med høykarbo, eller lavkarbo, det er i grunn underordnet. Det er det å spise selv om du ikke trenger mat som er saken. Det handler om undertrykte følelser, ubevisste handlinger og tankesett. Ikke viljestyrke fordi viljestyrke er et alt for udefinert og vidt begrep til at det bare kan forklares med ett ord.
Det å være trøstespiser og kun spise søtsaker og høykarbo vil være en veldig mye dårligere kombo, enn å være trøstespiser på lavkarbo selvsagt.
Men begge undertrykker følelser og fornekter at man har et problem (finner gode rasjonelle forklaringer på det meste)
Jeg tror bare vi ser på saken fra to forskjellige sider, litt sånn høna og egget Mitt utgangspunkt er at mange tilfeller som kan kalles "trøstespising" faktisk ikke skyldes reelle underliggende undertrykte følelser, men et høykarbokosthold som gir hormonell ubalanse - og da hjelper det ikke hvor lenge man går i terapi for å håndtere disse følelsene så lenge det er kostholdet som er årsaken. Jeg sier ikke med dette at det IKKE finnes noen som trøstespiser fordi de reellt har undertrykte følelser som kommer fra utenforliggende hendelser, jeg bare tror vi ser på saken fra to forskjellige sider 
For min del forsvant behovet for å "trøstespise", eller spise mellom måltider om du vil med overgangen til lavkarbo selv om jeg mentalt sett ikke hadde gjort noen endringer med såkalte undertrykte følelser.
Det er utrolig hvor stor effekt feil kosthold kan ha på den mentale helsen, og mange føler de "våkner" opp fra hjernetåka når de kutter kraftig i karbohydratene.
Siden dette er et lavkarboforum, velger jeg og se på trøstespisingen i sammenheng med et lavkarbo kontra høykarbokosthold.
Den mentale biten som ikke påvirkes av kosthold synes jeg ikke er relevant i akkurat denne sammenhengen (og ja jeg vet godt forskjellen, har personlige erfaringer også på det området )
|