Sv: Hvordan tilfredstille hjernen når kutter sukkeret?
Opprinnelig lagt inn av Tindre, her.
Jeg har et stort problem med sukker. Jeg er avhengig av dette, misbruker det. Det får hjernen min i "balanse", noe som selvfølgelig ikke er reelt men det føles slik. Dvs har lave "nivåer av serotonin og dopamin.
Jeg har gjentatte ganger prøvd et ganske strengt lavkarbo kosthold fordi jeg må ned en goood del i vekt, men hjernen min liksom klapper sammen.
Spørsmålet mitt er følgende:
Er det noe man kan ta ellr spise som får opp "balansen" og "lykkefølelsen" så hjerne blir fornøyd?
Eller er det slik at man må holde på med kostholdet over lengre tid og at denne følelsen forsvinner?
Hva er andres erfaringer mht dette?
Hvor lenge har du klart og holde ut på lavkarbo før du ikke klarer mer? De første par ukene kan være et helvete for mange, klarer man og holde ut i en måned, mener jeg det verste over overstått Jeg var ihvertfall ikke mye til nytte på jobb de første to ukene jeg endret kosthold ihvertfall *ler*.
Jeg synes du skal trappe ned over tid jeg istedet. Dermed får hjernen anledning til å venne seg på de lavere nivåene, og det blir lettere og håndtere hverdagen.
Du trenger heller ikke tyne deg på ketogent kosthold for å oppnå vektnedgang, men du må sannsynligvis prøve deg litt fram for å finne ditt optimale nivå 
Sukkeravvenning er ganske tøffe greier - du har min fulle medlidenhet!
|