Vis enkelt innlegg
Gammel 13-11-11, 11:59   #32
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Valnøtter ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Valnøtter har fire ganger så mye omega 6 som omega 3. Tror vi er helt enige, jeg. Laks har mer omega 3 enn omega 6.
Man anbefaler vel at mennesket skal sikte mot like menger omega 3 som omega 6 opp mot fire ganger så mye omega 6 som omega 3. (Dagens vestlige kosthod gir lett 12-20 ganger mer omega 6 enn omega 3)
Iallfall sånn ca det jeg har fått med meg.

Når det gjelder omega 3 så kommer den i 3 varianter: ALA, EPA og DHA. ALA er en realtivt kortkjedet omega 3-fettsyre som hovedsakelig finnes i fettoljen i nøtter, frø og andre "fete" plantematerialer. I vår kropp kan denne dannes om til EPA og videre til DHA, men kun lite av det vi får i oss blir omdannet. (Man sier noen få; 5-12% av ALA kan omdannes til EPA + DHA og at dette varierer mellom kjønn, alder og personlige egenskaper. )
EPA og DHA er de to omega 3-fettsyrene som forskerne mener vi trenger. Disse er langkjedet og finnes mye i fet fisk, sel og vilt. Noen forskere sier det er viktigere å tenke EPA/DHA enn "omega 3".
(Men jeg synes det er greiest å tenke at maten skal være naturlig, ren og det som vi vet man har spist i større/mindre mengder gjennom store deler av menneskets utvikling nok er sikrere enn mye annet. )

Som en kurosietet:
I kroppen finnes også DPA (kroppen lager denne av EPA, eller vi kan få den fra morsmelk eller selolje).

http://www.dhaomega3.org/Overview/Co...-DHA-in-Humans
http://www.omega3-drho.com/Omega3Fat...omponents.html
(Den siste linken kan man lese lenge på... men siden de også selger selolje så er jeg litt skeptisk på å ta alt for god fisk... )

Takk skal du ha. Jeg skjønner du har satt deg inn i dette. Jeg syns dette er avansert, så jeg får nesten lyst til å droppe å tenke på det om du skjønner... Men tusen takk for at du tok deg tid til å forklarer meg