Sv: Kan noen forklare meg dette?
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Før kaloritellingsregimet tok overhånd her inne var det faktisk slik de fleste gikk ned i vekt. Se gamle innlegg under skaldeman f.eks....
For min del handler det ikke om "kaloritellingsregimet" - det handler om at min kropp ikke naturlig spiser mindre enn den forbruker på lavkarbo slik at kostholdet gir vektnedgang. Jeg synes ikke man skal angripe de som faktisk MÅ redusere kaloriene for å gå ned på lavkarbo, men heller prise seg lykkelig over at man ikke er en av disse...
MIN kropp forbruker gladelig det den får inntatt, og da trenger den ikke forbrenne fett. Jeg spiser jo fremdeles lavkarbo med maks 20 g kh pr dag, og har gjort det i to år. Jeg er svært lei meg for at det for meg betyr et merarbeid i forhold til inntatt mengde, skulle ønske jeg kunne gå like glatt ned bare ved og spise lavkarbo som så mange andre. Når man da i tillegg blir skarpt irettesatt når man deler sin erfaring med andre som sliter med å gå ned i vekt, føler man seg rett og slett "mislykket" på lavkarbo og det er vel ikke meningen? Ta med at min kropp sannsynligvis har hatt noen tøffe runder med slankekurer tidligere og har av den grunn en utviklet evne til å "spare" på energi - eller det kan ha noe med langvarig sykdom å gjøre. Et par diabetikere her inne måler forhøyet blodsukker ved infeksjoner, og da kan man IHVERTFALL ikke pøse på med fett fordi man vil kunne legge på seg om man spiser mye mer enn kroppen forbruker.
Flere lavkarboeksperter nevner at mengde inntak KAN være en stopper for vektnedgang. Lavkarbo er ikke et kosthold der man kan pøse på med mengder med mat. Regelen er jo at man spiser når man er sulten og stanser når man er mett, men ikke alle klarer og finne denne naturlige reguleringen og man må da få slippe og bli "halshugd" for dette! Det betyr ikke at vi som gjør dette "sverger" til kaloritelling, men at vi har forsøkt flere varianter av lavkarbo uten vektnedgangsuksess, og funnet ut enten ved forsøk eller ved tilfeldighet at mengde mat inntatt MÅ reduseres. Jeg HATER at jeg må redusere kaloriene for å gå ned på lavkarbo - beklager virkelig Carisma at det er slik - men jeg kan jo ikke da benekte dette ved og ikke snakke om det når spørsmålet kommer opp, eller la være og veilede utifra min egen erfaring fordi du og andre ikke "liker" at man snakker om kalorier på lavkarbo?
Dette gjelder jo også andre veien. Mange mister helt sultfølelsen på lavkarbo og spiser så lite næring at kroppen går i sparemodus. Det handler om å finne sitt optimale inntak. Optimal ernærings grunder sier jo også selv at det optimale kostholdet er den fordelingen av næringsstoffer vi alle kjenner, SAMMEN med at man spiser så lite mengde som nødvendig for å få NOK av den viktige næringen.
Jeg aner ikke hvorfor "alle" gikk ned så lett på generell lavkarbo uten og måtte kutte kalorier. Kanskje de som ikke hadde vektnedgang på lavkarbo forsvant fra forumet og forsøkte noe annet,fordi de ble så kritisert for å nevne det stygge kalori-ordet? Jeg bryr meg ikke om å lese gamle tråder om temaet, da det for min del er viktigere med min egen personlige erfaring.
En ting vet jeg - vi spiser alle her inne lavkarbo. Vi er alle enige om at det er det optimale kostholdet for hver enkelt, som man kan justere etter eget behov når det gjelder kh-inntak. Samtidig bør man respektere at noen også må "kontrollere" mengdeinntaket fordi det ikke kommer like naturlig hos alle. Ikke tro at vi liker at det er slik. Vi må jo kunne SNAKKE om det selv om verken du eller andre liker at det er slik?
Det handler for min del om respekt for de små og store forskjellene 
|