Sv: Hjerte- karsykdommer og fett
Opprinnelig lagt inn av Juliebw, her.
Der tar du helt feil! Jeg har snakket med legen om å ha lavkarbo som en livsstil, og hun anbefaler på det sterkeste at jeg ikke spiser mye mettet fett. Faren min har utdanning innenfor helse og vet også mye om sånt. Jeg liker lavfett-lavkarbokostholdet best, da jeg synes det passer best til meg og slik jeg vil ha mitt kosthold. Du kan ikke si at ingen anbefaler det, da jeg har blitt anbefalt det Det finnes andre typer fett man kan spise mye av, slik som man finner i fugl og fisk. Dette regnes da som fett, og da blir det jo ikke lavfett-lavkarbo hvis man spiser mye fett!
Det er også mettet fett i fugl og fisk... hvis du leste artikkelen jeg linket til, ser du at
Sitat:
Mettet fett
Mettet fett har lenge vært sett på som noe vi bør redusere inntaket av, og myndighetene anbefaler at maksimalt 10E% av vårt daglige inntak skal komme fra mettet fett. Disse anbefalingene oppstod på bakgrunn av antakelser om at mettet fett økte risikoen for hjertesykdom, og lenge var dette begrunnelsen i de offentlige anbefalingene.
Nyere studier forteller oss derimot at det ikke er mulig å påvise en sammenheng mellom inntak av mettet fett og forekomsten av hjertesykdom. Dette gjenspeiles også i de nyeste rådene fra myndighetene, der de har gått bort fra dette argumentet. Det anbefales fremdeles å redusere inntaket av mettet fett, men nå er begrunnelsen at energitettheten øker risikoen for overvekt.
Mettet fett er stabile molekyler. Siden alle karbonatomene er fylt opp med hydrogenmolekyler, vil ikke frie radikaler i kroppen kunne gjøre noen skade på disse fettsyrene. Flerumettede fettsyrer derimot, er veldig utsatt for oksidering i kontakt med frie radikaler. Det er ikke tilfeldig at kilder til flerumettet fett også inneholder antioksidanter, som f.eks. E-vitamin.
Jeg skjønner at du stoler blindt på legen din og faren din her, kan du ihvertfall være såpass åpen at du setter deg inn i ANNEN faktakunnskap om temaet slik at du selv kan ta en balansert avgjørelse vedrørende fett? Vegard Lysne som har skrevet artikkelen er pt masterstudent innenfor ernæring, og artikkelen er ganske så fersk.
Ta med at du finner nok ikke så fryktelig mange her inne som er enige med deg i at mettet fett er "farlig", tror du at du kan se at det muligens kan bety at det er DU som ikke har truffet spikeren på hodet her, og ikke alle oss andre som tar feil?
Kylling har knapt fett i det hele tatt, det samme med hvit mager fisk. Du finner derimot en god blanding av fett i laks, men du unngår ikke mettet fett uansett hvordan du vrir og vender på det...
Hvis legen din har anbefalt et høyprotein, lavkarbohydrat og lavfett kosthold vil jeg bare si at jeg er alvorlig bekymret. Kan det hende at hun mente at et lavfettkosthold med større mengder karbohydrater ville vært det beste, og at du misforsto?
De som står bak statens anbefalinger er også helseutdannet, det betyr jo ikke at de har rett i sine påstander... spesielt når disse påstandene kan motbevises med en stor mengde studier.
Hvis en metaanalyse av over 20 studier som inkluderer 350 000 mennesker og som går ra 5 -20 år tilsammen har mindre betydning for deg enn EN lege og faren din, vel... da er det vel ikke så mye mer og si 
Ønsker deg lykke til med kostholdet, håper du stikker innom artikkelen jeg linket til for å lese om evt bivirkninger av for lite fett i maten, slik at du er obs på dette om det oppstår.
|