Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.
Stoppe å spise når man er mett ... Har nesten aldri merket at jeg blir mett. Helt fra jeg var liten.... Har alltid kunnet spise en ekstra middag om det ble tilbudt - for ikke snakke om hva jeg har kunnet hive innpå av snop utover lørdagskvelden! Jeg er ikke i tvil om hva det er som har skapt vektproblemene her i gården. 
Jeg har ett forslag da, som ihvertfall funker for meg. Og selv om vi ikke snakker så høyt om Grete Roede her inne, så var det nok også derfor jeg hadde vektnedgang på den måten. Nemlig og måle opp porsjonene på forhånd. Ikke lage noe ekstra. Måle opp og veie og ha alt på tallerkenen. Det er det du får og spise til dette måltidet 
Gjør man slik over tid, OG spiser lavkarbo, tror jeg man får et nærmere forhold til mett/sulten følelsen. Jeg er nå på dag 3 av SDS, og selv om jeg er stappmett stort sett hele tiden, går jeg og tenker på om jeg kanskje kan ta et par skiver ost... eller den siste lavkarbobountyen... og når jeg lager mat selv (elsker jo å lage mat...) og den smaker deilig, spiser jeg nok alltid en liten porsjon for mye. Også kalt bevisstløs spising i min verden
Av og til er det som om hjernen og kroppen min ikke helt er på talefot og ikke blir enige om ting på forhånd...man kan tenke at man skal feks bare spise EN porsjon, og før man vet ordet av det rensker man tallerkenen for porsjon nr 2. Kroppen sier "herlighet var ikke det litt mye? Jeg er jo KJEMPEmett??" mens hjernen sier "what? Hva skjedde? I know nothing..."
Ikke gjøre noe annet mens man spiser, ikke lese avisen, være på nett eller se på TV. Ha ro rundt måltidet. Er vanskelig - jeg vet alt om det der gitt! Oppsummert for min egen del - er det nok bevisstløshet rundt maten som er problemet. Jeg spiser middag sammen med sambo selv om jeg ikke er sulten.... Nå er det jo greit med SDS, da er jo mengdene allerede delt opp og klare i ferdigmåltider, men for meg er det nok 99% det mentale som tuller det til - og har man brukt mat i så mange sammenhenger i så mange år - vel - det skal litt til og endre vaner...MEN jeg har tro på at man kan lykkes! Jeg har fått til store endringer over laaaang tid - før det skjærer litt skeivt ut, og da er det viktig og være bevisst så man kan hente seg inn før man er HELT på bærtur i skogen 
|