Vis enkelt innlegg
Gammel 21-01-12, 12:06   #101
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

2,5 kg Nerthus! Det er jo intet mindre enn megabra! Hold deg til det som fungerer, og SDS gjør det for deg. Gleder meg til å følge deg videre!
Jeg er enig med Jojomesteren at 1300 kcal er lite, men jeg har også vært der. Det ble mye vann da, og perioder på dagen da jeg måtte tenke at «du dauer ikke av å være sulten en liten stund».

Nerthus: hvor mange kcal er det i en dagsporsjon av SDS? Under 1500? Du spiser flere måltid pr dag, og ikke etter kl 18. Er du sulten på kveldstid eller bare fysen? Og mentalt arbeid, jammen er det det! Det sitter mellom ørene og ikke rundt magepartiet.

Ca 12-1300 kalorier pr dag. Ta med at jeg spiste generell lavkarbo (maks 20 g kh pr dag) i nesten et år før jeg prøvde SDS første gang. Jeg har også forsøkt og ligge ganske lavt i energiinntak ved og lage maten selv, men får slett ikke samme resultet. Det at det er VELDIG variert (spiser kun 2-3 måltider som er like pr 2.uker), og mye fisk (torsk! Laks!) ) tror jeg også er med på å bidra.
Jeg er sterk motstander av å telle kalorier på lavkarbo. Jeg advarer alle nybegynnere mot å gjøre det før de har gått flere måneder på lavkarbo uten vektnedgang når de er reelt overvektige. Jeg anbefaler alltid og sjekke ut typiske partystoppere, og sjekke om de spiser riktig fordelt på diett.no (herregud hvor mange timer jeg har med innlegging av data og sette inn i tabeller og analysere...). Dessverre (og jeg synes det er dritsurt!) er jeg en av de som tydeligvis har en kropp som forbruker lite energi til daglig, selv om jeg er litt aktiv. Den har tydeligvis svært tungt for å få i gang forbrenning av kroppsfett, og velger heller inntatt energi som kilde. Det er kanskje delvis derfor jeg spiser litt mer enn nødvendig for å få vektnedgang, fordi kroppen ikke henter energien fra fettreserverene? Derfor må den tvinges til å hente energien fra kroppen, og jeg har GODT med fett på kroppen kan du si!

Jeg er ikke spesielt sulten, men jeg er nok fysen. Når jeg helt bevisst kjenner etter, kjenner jeg at jeg er VELDIG mett etter hvert måltid, så fysingen kommer kanskje av kjedsomhet? Jeg tenker også som du, at jeg tåler og gå og føle meg litt mentalt sulten innimellom, spesielt siden jeg VET at jeg spiser korrekt i forhold til at kroppen skal kunne hente ekstra energi fra kroppsfettet. Så lenge hodet fungerer, og jeg er i noenlunde grei form ser jeg ingen problemer med dette - jeg tar selvfølgelig ketolyse-tablettene i tillegg. Samtidig har jeg en alvorlig infeksjon i kroppen, og er medisinert over lengre tid.

Ta med for alle de som nå har spist lavkarbo i to uker og tenker at dette er smart, spis MYE mindre - ikke gjør det. Dette gjelder MIN kropp og MIN situasjon. Jeg har lest enormt mye om kosthold og lavkarbo i over to år. Jeg er fulgt TETT opp av lege/blodprøver pga sykdom, slik at jeg vet at jeg får i meg det jeg trenger. Jeg har flere ubalanser i vitaminer og mineraler som jeg nå har kjørt både håranalyse OG blodprøver på for å se om jeg kan få legge en langtidsplan av tilskudd for å få dette i balanse etter mange år med chrons/diare og ikke minst borrelioseinfeksjon. Jeg har nemlig lavt jern, tilskudd hjelper underveis, men nivået faller i bunn kort tid etter avsluttet kur. Jeg har lavt B12 og D-vitamin, og tilskudd hjelper kun når det tas, ikke etterpå. Alt dette KAN være med og påvirke min kropps reaksjon på lavkarbokostholdet når det gjelder vekten

Ikke test ut alt på en gang om du ikke går ned. Bruk forumet til å få gode tips, test en ting av gangen (ellers vet du jo aldri hva som funket...). Tenk HELSE gjennom hele utprøvingen om du ikke går ned på generell lavkarbo. Husk at har du BMI innenfor normalområdet, bør du heller se på målebåndet og treningsfrekvensen heller enn vekta.

Jeg vil allikevel kunne anbefale SDS - siden menyen er lagt opp til å dekke vitamin- og næringsbehov, den er perfekt ketogent fordelt av næringsstoffer, og man trenger ikke være redd for om man spiser for lite eller altfor mye. Blir det for lite mat på SDS, ville jeg lagt til rene proteiner til måltidene. De har økt kraftig på med grønnsaker siden forrige gang jeg gikk, noe som gleder mitt hjerte stort siden jeg ELSKER grønnsaker!

Ok, Nerthus tok litt av igjen, men dette er et lite hjertebarn for meg - det å tilpasse kosthold og metode for vektnedgang etter hver enkelt kropp - og at H E L S E alltid skal komme først som prioritering!

Håper alle har en knallfin helg, jeg er trøtt som fy etter å ha startet på ny medisin, så jeg skal bare kose meg innendørs i snøværet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat