Sv: Energinivå på lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av jonibulda, her.
OK, etter å ha lest dette noen ganger, syns jeg dette var en bedre, mer kortfattet, presis og forståelig fremstiling enn det jeg har lest noe annet sted.Hvis jeg forstår det rett:
· Kh fører til mer glukose i blodet enn fett, og blodet skiller ut dette som fett på kroppen (hvis sukkerlagrene er fulle)?
Både kh, protein og fett inneholder kalorier (energi). Disse påvirker blodsukkeret i kroppen i større og mindre grad, kh mest, protein litt og fett ganske lite. Økt blodsukker gir økt utskillelse av insulin, siden det er viktig for kroppen og få sukkeret i blodet ut i cellene da det ikke er helsemessig bra og ha for høyt blodsukker over lengre tid.
Insulin er "oppbyggende" og inntar du mer energi enn kroppen kan forbruke der og da, vil insulinet hjelpe dette overskuddet inn i fettcellene.
Sitat:
· Fett fremfor Kh fører til mindre glukose i blodet (lavere blodsukker) dermed ikke behov for å skille ut denne glukosen som fett på kroppen i like stor grad?
Fett gir lavere blodsukker ja, og med det mindre insulinutskillelse. Da åpner det for at hormonet glukagon (nedbrytende) kan aktiveres, glukagon er "motsatsen" til insulin og de to kan ikke opptre i like stor grad samtidig. Glukagon påvirker enzymer som hjelper fettet ut av fettcellene slik at det kan brukes som energikilde når du inntar mindre energi enn kroppen har bruk for.
Sitat:
Hvis jeg trener rydder jeg plass i sukkerlagrene slik at evt. overflødig glukose fra blodet kan plasseres der istedet for a lagres som fett på kroppen?
I løpet av den første uka på lavkarbo vil du har redusert glukoselagrene i kroppen ganske bra, glukose medfører også vannlagring, det er derfor man sier at man stort sett mister vann de første en til to ukene. Når du spiser lavkarbo har du mye lavere og mer stabilt blodsukker, og kroppen trenger i mindre grad og flytte glukose fra blodet og inn i lagre. Glukose/energi nødvendig lages da i større grad fra fettsyrer/tildels protein inntatt i flere kompliserte prosesser.
Hvis du spiser såkalt normalt norsk kosthold skal du trene GANSKE bra før du tømmer glukoselagrene i så stor grad at forbrenning av kroppsfett settes i gang, du har kanskje opplevd og trent hardt og lenge og "gått på veggen"? Har du vent på kroppen fettforbrenning vil den i større grad raskere gå over til å hente energi fra fett og du møter ikke da nødvendigvis den samme "veggen" om du spiser lavkarbo.
Sitat:
Så det er altså riktig at jeg må ha et visst ”energi-underskudd” for å gå ned i vekt? For å brenne det allerede lagrede fettet?
Ja, det stemmer - som Yrla allerede har sagt 
Sitat:
Mener du fordi det ikke lagres nytt fett sfa. Kh inntak? Så det eksisterende fettet blir mer ”tilgjengelig” som brenselstoff?
En av hovedårsakene til at lagret fett blir mer tilgjengelig som brenselstoff er stabilt blodsukker og lav insulinutskillelse, SAMMEN med et totaltinntak energimessig som gjør at kroppen ikke får dekket sitt behov gjennom maten du inntar.
Jeg anbefaler STERKT at du finner deg en retning og følge, feks ketolyse. Dette for å unngå og gjøre de feil du nå har gjort, ved og bla spise for lite fett. Det er ikke rart i det hele tatt at du har følt deg i kjelleren 
Ketolysetablettene er faktisk tilpasset det ketogene kostholdet, og jeg vil anbefale at du spiser disse til du blir såpass sikker på at du spiser næringsmessig korrekt at du får det du trenger gjennom maten.
Vann er alfa og omega for fettforbrenning på lavkarbo, så jeg anbefaler at du trener deg opp på å bruke vann som hovedkilde til drikke hver dag
Hvis du ikke allerede har vært der, stikk innom nybegynnertråden jeg linker til i signaturen min - mye god info, mange linker til MER informasjon.
Boka "Bedre uten brød" av Lutz er "lavkarbobibelen" som gir svært god forklaring på hvordan kroppen fungerer på et lavkarbokosthold.
|