Sv: Startvansker! Hva er lurest å gjøre for raskest og rimeligst få igang bilen?
En halvtime i god fart pleier og holde til å lade opp batteriet. Ellers anbefaler jeg batterilading med jevne mellomrom, se om dere kan lade hos kjentfolk når dere er på besøk, eller på hytta eller på jobb mm.
Batteriet trenger ikke være helt ødelagt selv om det er helt dødt nå, jeg ville faktisk ringt naf og fått starthjelp og så kjørt en halvtimes tid.
Kort-kjøring som du beskriver er ikke sunt for bilen, ikke bare for batteriet men også motoren og ikke minst eksosanlegget. Det blir liggende fukt i anlegget fordi det ikke blir varmt nok på den korte turen, og du kan redusere levetiden til bilen generelt.
Bruk en butikk som ligger langt nok unna til at du får opp normal temperatur på motoren et par ganger i uka. Legg inn jevnlig batterilading, og velg gjerne en vei du kan gasse på litt når du skal noe, enn å kjøre i boligfelt med lavere hastigheter. En bra bakke hjelper også kjapt med å få opp temperaturen i motoren. Dette basert på anbefalinger fra min sambo som jobber som kundemottaker på bilverksted, og som får inn MANGE som er i samme situasjon som deg 
Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det finnes "bil-klubber" der man kan leie bil etter behov, og hente den på fast plass og levere på fast plass. Oslo har ihvertfall slike bil-klubber, kan du ikke sjekke om det kan være en bedre og rimeligere løsning for dere?
|