Vis enkelt innlegg
Gammel 17-02-12, 20:12   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger MASSE hjelp og tips! Vær så snill

Jeg tror du må tenke litt gjennom hva som er poenget med og endre kostholdet. Det er i første omgang og få kontroll på UC antar jeg?

I ditt tilfelle er det ikke ketosen som er det viktigste etter min mening, men at øl faktisk kan trigge et anfall. Nå vet ikke jeg hvordan din sykdom opptrer hos deg, men jeg personlig ville ha holdt meg "kald" i et par måneder før jeg hadde tatt en øl. Du kan også velge og ta et glass vin istedet, feks hvitvin eller rødvin med mindre garvesyre (min mage reagerer sterkt på rødvin med garvesyre sammen med mat, din kan reagere annerledes).

Det er jo ikke snakk om at du aldri kan ta en øl igjen, men som sagt, jeg ville ha satt av et par måneder til å spise helt rent for å få kontroll på symptomene før jeg tok en øl. VET du at du ikke reagerer på EN øl når det gjelder UC, er det jo forsåvidt ingen problem etter min mening.

Du er bare 25 år som du sier, og hvis du skal hele tiden "skal bare på tur og tar bare en øl" til stadighet, får du ikke noen reell sjekk på om dette fungerer på symptomene dine. Ta en vurdering selv om hvordan du skal håndtere dette, noen ganger MÅ man bare sette av tid til å bli friskere før man kan "kose" seg sammen med andre. Et par måneder er ingenting sammenlignet med et helt liv (Personlig mener jeg at du kanskje skal vurdere om EN øl er så viktig sosialt for deg også... )

Når det gjelder alynnas kommentar om å snakke med legen, synes jeg det er et bra forslag - om legen din faktisk har kompetanse OG er åpen for at endring i kosthold kan gi bedring i symptomer. Dessverre har min erfaring vært at til og med spesialister innen mage- og tarmsykdommer ikke i det hele tatt tenker "lavkarbo" når det gjelder disse diagnosene, og vil muligens komme til å fraråde deg og spise slik.

Lutz har skrevet boka "bedre uten brød" - der han bla omtaler behandling av pasienter med både chrons og UC. Sjekk om biblioteket har den inne, eller invester i den. Garantert mye nyttig informasjon i ditt tilfelle

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat