Vis enkelt innlegg
Gammel 27-03-12, 22:18   #9
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynnerproblemer?

Litt synsing etter å ha lest mye og erfart mye:

Avvenning fra karbohydrater er tøft for en hjerne som har hatt instant "sukker" inn jevnlig Jeg vil gjette at hjernen din fremdeles har noe abstinenser, og dermed trigger et søtsug for at du skal spise mer karbohydrater.

Thor Foseid (blant andre) har skrevet at det kan faktisk ta et helt år før hjernen er helt avvent, og at den stadig vekk vil prøve å "lure" deg til å spise raske karbohydrater. Med fett som energi vil den i lange perioder i starten av et lavkarbokosthold "sulte". Serotonin-nivået, som trigges i mindre eller større grad hos de fleste av karbohydrater - vil naturligvis ligge lavere på lavkarbo, og dette tar det tid å venne seg på.

Ta gjerne også en omfattende blodprøve-gjennomgang hos fastlegen for å sjekke at du ligger godt innenfor normalverdier. Har du lave verdier på noen punkter, vil det kunne påvirke søtsuget ditt også

For min del hjalp det veldig å ha denne kunnskapen, fordi da klarte jeg i større grad å være bevisst nok når søtsuget kom til å forstå HVA som skjedde - og da var det lettere å overvinne det også.

Hvis du er normalvektig OG gikk ned i vekt på lavkarbo, kan det tyde på at du spiser for lite mat i mengde, og kanskje for lite fett. Skal du opprettholde stabil vekt, må du spise mer enn du gjorde når du gikk ned. Husk at med normalvekt vil du ikke ha så mye kroppsfett tilgjengelig som noen med mye overvekt. Du SKAL opprettholde en sunn fettprosent, og kroppen din blir da veldig avhengig av at du "spiser" fettet, dvs energien kroppen din skal forbruke i løpet av dagen

Støtter forslaget om å legge inn det du spiser på diett.no over noen dager. Husk bare at ADI (anbefalt dagsinntak) ikke nødvendigvis står i forhold til et lavkarbokosthold

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat