Vis enkelt innlegg
Gammel 30-03-12, 22:41   #14
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Karbohydrater pr. DAG eller pr. DØGN?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Dette stemmer ikke i forhold til hva jeg har lært. Om du er i ketose eller ikke, kommer an på om levera er tom for glykogen eller ikke. Enten er den tom og du er i ketose, eller så er den ikke tom og du er ikke i ketose.. Det er jo logisk nok å tolke en svak farge på sticken som at du er i svak ketose, men med mindre du har drukket mye betyr heller at du enten nylig har vært, eller nettopp har kommet i ketose og at ketonene derfor er utvannet av keton-fri urin. Sterk farge betyr heller ikke sterk ketose, men at du har drukket lite, og/eller har vært lenge i ketose slik at urinen har hatt en jevn tilførsel av ketoner.

Ketose kan man jo komme i i løpet av natta og ha utslag på morgenen selv om man ikke spiser lavkarbo til vanlig. Svakt utslag eller ikke utslag trenger ikke bety at man ikke er i ketose, men at kroppen forbruker så mye av ketonene at det utskilles for lite i urinen til at det gir utslag på stix'en, feks om man har trent hardt. Sterk farge KAN bety at du har drukket lite, men trenger ikke bety det.
Jeg fikk etterhvert ikke utslag i det hele tatt, selv med langt under 20 g kh inntak pr dag.

Ketostix er et hjelpemiddel som i starten av feks ketolyse vil kunne gi en indikasjon på at fettforbrenning er i gang. Generelt sett er det mange som henger seg for mye opp i denne stixen til daglig og lar resultatet avgjøre hvor "vellykket" ketosen er eller ikke.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat