Sv: Magen er i total ubalanse
Opprinnelig lagt inn av seffa123, her.
Etter at jeg gikk på lavkarbo i to måneder i fjor sommer, så har magen vært i total ubalanse i snart ett år. De to første månedene var jeg plaget med sinnsykt mye luft, ikke artig å sitte i timene når alle er stille å man hører bulder og brak fra sin egen mage. Etter dette begynte jeg få ganske normal mage igjen med avføring 1-3 ganger i uken, som var normalt for meg. Deretter snudde det rett vest, så nå har jeg hadd løs avføring, mye luft og avføring 5+ ganger om dagen og dette har vart i 3-5 måneder.
Hvordan kan jeg få det normalt igjen?
Fikk utskrevet immodium comp av legen, men det virker ikke på meg lengre og en normal mage var der bare i noen dager før jeg fikk tilbakefall.
Har også prøvd å gått på nycopro for en roligere mage en stund, men det virker ikke heller.
Er forferdelig lei av å stikke på do så ofte å sliter veldig mye med magen.
Juster kostholdet ditt i lavkarboretning. Kutt de verste karbohydratkildene. Du kan fint spise mer moderat lavkarbo hvis du ønsker det heller enn ketogent (nå vet ikke jeg hvordan du spiste på lavkarbo da...).
Jeg har chrons og MÅ spise lavkarbo, ellers blir jeg veldig dårlig i magen.
Ellers burde legen henvist deg til spesialist for kolonskopi og andre prøver for å se om du kan ha noen tarmsykdommer. Sannsynligvis om de ikke finner noe spesielt, får du diagnosen irritabel tarm. Den eneste måten å bli symptomfri (som jeg vet om), er å spise lavkarboish...
Jeg ble symptomfri på 4 uker bare, og var ekstremt syk før den tid.
Anbefaler at du forsøker 4-8 uker på ganske strikt lavkarbo før du ber legen om å gå videre. Merker du bedring etter en mnd, så har du sannsynligvis et fordøyelsessystem som ikke tolerer karbohydrater i særlig grad... Husk at korn bla inneholder antibeitestoffer som ødelegger fordøyelsessystemet ditt, så begynn med fjern korn og melmat og se om det hjelper. Kutt all sukkerholdig mat og brus. Reduser fruktinntaket, øk på med grønnsaker og spis gode rene proteinkilder.
Det er IKKE lavkarbokostholdet som har "ødelagt" fordøyelsen din, men sannsynligvis fikk kroppen din 2 mnd "pause" fra mat den ikke tolererer særlig godt, og når du så begynte å spise silk du gjorde før igjen - ble det en voldsom overgang til kroppen din og du merker nå i mye klarer grad at dette LIKER ikke kroppen din...
|