Man kan være i ketose både pga lavt inntak av kh og generelt også ved lavt inntak av kalorier. Hovedpoenget i begge tilfellene er at kroppen forbrenner fett, enten inntatt fett, eller kroppsfett eller begge deler. Mange er også i ketose i løpet av natta uten å være på diett, dette spesielt om dagens siste måltid inntas tidlig. Ketose og ketoner er ingen hokuspokus, det er bare forbrenning av FETT - som da kan påvises i urinen med ketostix Det er ikke uvanlig at de som har spist lavkarbo lenge ikke lenger har utslag på stix, gjerne fordi kroppen er dyktig til å forbruke ketonene produsert av fettforbrenningen til energi. Jeg er heller ikke sikker på at det er så sort hvitt at en person er i ketose ved inntak av 15 g kh mens man er "ute" ved 40 g. Stixene er upålitelige til nøyaktige målinger, og er ment som en hjelp og boost i overgangen til et lavkarbokosthold. Det er såpass mye som kan påvirke ketoninnholdet i urinen at for TS sin del ville jeg funnet det kh-inntaket som passer DEG og din hverdag, men som samtidig gir deg vektnedgang (om du da er reelt overvektig). Det er ingen tvil om at mange må passe på det totale energiinntaket i tillegg til å følge med på kh - siden disse (som feks meg) ikke bevisst klarer å finne et mengdeinntak som er "passe" både for kroppens behov for næring og for vektnedgang Personlig ville jeg heller sett på de fysiske symptomene på ketose, som bla er en ånde som kan drepe en elefant (flere finner du i linken om ketose som noen andre postet lengre oppe)