Vis enkelt innlegg
Gammel 24-06-12, 13:09   #15412
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av annex, her.

Stresshormoner

Lurer på om jeg skal spørre fastlegen om å få måle nivået av stresshormoner, har noen av dere erfaring med dette?

Er så stressa at jeg ikke får gjort noe, samtidig som jeg er utbrent, har fått diagnosen nevrasteni

Føler litt som om jeg er manisk og depressiv på en gang (obs er ikke bipolar, det er mer et bilde på formen min mange dager),
er stressa, men klarer ikke å omsette det i handling, ganske slitsom situasjon for jeg får aldri fred i sjelen, jeg må stresse ned før jeg klarer å få gjort noe. Og jeg klarer bare en ting av gangen, noe som mange rundt meg ikke forstår. Det er ganske slitsomt å være handlingslammet så ofte.

Den blodprøven er litt dårlig målestokk, da du må opp, ordne deg, komme deg til legen osv, og alt dette øker stresshormonene dine før du endelig får tatt blodprøven.

Jeg fikk tatt spytt-tester istedet hos Balderklinikken - vet ikke om fastlegen gjør slikt? Men du kan sannsynligvis få han til å bestille "prøvekitet" hos en lab? Da pakker du en "tampong" i munnen med en gang du våkner om morgenen som du skal ha i munnen til den er gjennomvåt og så pakker den tilbake i boksen sin. Flere slike tas på faste tidspunkt utover dagen.

Ellers kan en del infeksjoner øke stressfølelsen i kroppen. Da jeg utviklet borreliosen og var på det verste - våknet jeg at jeg var i full stressmodus, og klarte ikke hvile i løpet av dagen pga denne enorme rastløsheten. Fikk heller aldri gjort noe fornuftig da jeg "jaget" fra det ene til den andre hele dagen.

Vet hvordan du har det, det er fryktelig slitsomt! Om det er sykdom som er årsaken til stressfølelsen, er det begrenset hva du kan gjøre selv mentalt for å stresse ned, men du kan jo prøve? Velg deg et par tidspunkt i løpet av dagen der du legger deg ned på gulvet på et rolig sted og bare konstaterer fakta - gjerne høyt: Hvor er du (på gulvet på soverommet/badet osv), klokka er XX.XX, det er mandag/tirsdag osv. "jeg kjenner det harde gulvet mot bakhodet, albuene, rumpa, hælene osv".

Reis deg så opp og fortsett med dagen din. Gjenta flere ganger i løpet av dagen. Har hjulpet meg med "jording" i de verste stressperiodene, men det er like viktig å finne ut om det er mentalt stress, eller om det har en fysisk årsak!

Ønsker deg god bedring og en roligere hverdag!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/