Sv: Først og sist?
Sannsynligvis vil du finne noen svar i Vegard Lysnes blogg her
All maten man inntar vil vel bli opptatt etterhvert som den beveger seg igjennom fordøyelsessystemet. For mye inntatt energi i forhold til forbruk lagres til senere bruk - aka fettlagring, til dette kreves det at det utskilles insulin som åpner fettcellene for at ting skal gå INN og ikke UT. Det er derfor - tror jeg - at det er lettere å legge på seg om man spiser mer enn man forbruker på et "normalt" kosthold, kontra et lavkarbokosthold der insulinutskillelsen vil ligge stabilt lavt (vanligvis).
Som jeg har forstått det er det den lett tilgjengelige glukosen i inntatt kh som først brukes som energi, deretter lagret glukose i kroppsvevet. Er det ikke glukose tilgjengelig, danner kroppen glukose selv av enten protein eller fettsyrer. Proteinet er jo kroppens byggeklosser - og jeg gjetter at om man inntar godt med protein, kan dette i fravær av glukose fra kh omgjøres til glukose - er man på sultekur vet man jo at man mister muskelmasse siden kroppen da må hente energien fra et sted. Det samme er det vel med fett, inntar man nok fett til å dekke energibehovet, vil ikke kroppens lagre bli berørt. Tar med at spiser man slik at det utskilles jevnt med insulin, vil ikke fettlagrene være åpne for å hente fett derfra (generelt sett).
Dette var en ulærds forståelse, Vegard har mye mer info på sine sider, og hvis han er innom vil han sikkert svare også 
|