Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"
En kjapp gjennomgang gir meg disse spørsmålene:
Diett-føringen var basert på 6 mnd FØR de ble med i undersøkelsen. Hvem husker i gram hva man spiste i forrige uke om det ikke er notert ned?
I tillegg sier de at reduksjon av et makronæringsstoff unavoidably medfører økning i et annet - dvs her har de da beregnet at reduksjon i kh inntak vil automatisk medføre økning i proteininntak? HVOR er fettet?? Ser ut til at de kun registrerte protein og kh?
Dette ble for meg litt for mye synsing og beregning av fordelingen av makronæringsstoffer til at jeg helt klarer å ta konklusjonen som en "sannhet". Det eneste jeg er enig i at det bør utføres FLERE slike studier, men da med et grundigere regime i registrering av matinntak...
Etter 3 år med rundt 70% inntak av fett, normalinntak av protein (ligger aldri over 100 g, spiser heller litt for lite etter min mening), og rundt 20g kh pr dag har jeg fremdeles ekstremt lave triglyseridverdier og et normalt til lavt kolesterol. Jeg har aldri hatt hjerteproblemer, og aldri hatt høyt blodtrykk, det ligger innenfor normalnivå, eller "perfekt" som flere sykepleiere har gitt uttrykk for ... Strengt tatt burde kolesterolet mitt være høyere ihht en del forskning som er gjort på kvinner og kolesterol, så da bør jeg kanskje spise mer egg? Det lave stoffskiftet mitt som var i grenseland for tyroxinbehandling gikk fra 13 i verdi til 17 iløpet av TRE måneder på lavkarbo! Siden har verdiene ligget mellom 18 og 23 - så det er ingen tvil i verden om at lavkarbo - rent kosthold - essensielt protein og fett har gjort underverker! Med totalt fravær av chronssymptomer når jeg spiser rent - I rest my case i dette tilfellet 
Min bestefar hadde flere hjerteinfarkt og ble operert for de, han spiste ikke særlig mye "snavel", det gikk i helt normal "norsk" mat med mye poteter og gulroter, brød. Lite ris og pasta. På slutten husker jeg at ved julemiddagen så skulle han holde seg unna fett og måtte bare spise ribba med minst mulig fett på og grønnsaker... fikk knapt litt saus på - mormor passet på Hadde jeg bare visst den gangen...
Heldigvis har pappa gått over til lavkarbo og er friskere enn noen gang i en alder av 66 Blodtrykket er normalt og dia2 merker han knapt - medisineringen er vekke også.
Bare et lite hjertesukk fra meg... 
|