Vis enkelt innlegg
Gammel 14-10-12, 18:16   #20
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Marianns lakriskjeks

Opprinnelig lagt inn av frøken, her.

mmm, nam.

Lagde en variant av disse i dag. Hadde ikke lakrisrot, så jeg brukte "julekrydder". Litt allehånde, kanel, kardemomme og ingefær.
Ser for meg at de er perfekte til mange smakstilsetninger. Tenker at jeg skal prøve med vanilje og sjokoladebiter, sikkert godt. Eller bare kanel. Eller vanilje... mmm
Fikk forresten 16 kaker.

Eneste var at de var litt tørre. Tror du det går an å tilsette ett egg?

De er sikkert også perfekte i ostekakebunn vil jeg tro.

Anbefaler denne på det sterkeste.

Bra at du likte kjeksa Kan godt hende dei kan tilsettes egg.

Har eksperimentert med litt forskjellig, skreiv om det i journalen min Knallgodt som pepperkake

Opprinnelig lagt inn av Mariann S, her.

Har eksperimentert litt med kjeks/småkakeoppskrifta mi.
Grunndeiga (har dobla oroginalen):

100 g mandelmel (fettredusert)
50-60 g tagatesse
120 g mjukt smør
ca 2 ts vaniljesukker
ca 2 ts bakepulver, 5-6 g

Rør smør og tagatesse 'kvitt' og luftig, med mixar. Bland i, mens du rører vidare, alt det tørre.
Trill små kuler og trykk litt flate på bakepapirkledd steikeplate.
Steikes 12-15 minutt på ca 160 grader. Avkjøl på rist.



Eg delte denne i 5 like delar:

1 del: blanda inn ingefær, malt nellik, kanel og yaconsirup - knallgode pepperkaker.

1 del: blanda inn sjokoladebitar (tagatose), gode, men neste gong prøvar eg 70% sjokolade eller noke sukkerfritt.

1 del: blanda inn stevia vanilla, var litt for forsiktig, fleire dråpar neste gong, men mmm gode.

1 del: blanda inn stevia english toffee, litt for forsiktig her også, men knallgode.

1 del: blanda inn lakrispulver, dette viste eg var knallgodt.

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat