Vis enkelt innlegg
Gammel 29-12-14, 15:13   #4
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan starte med et slikt opplegg

Hei!
Anbefaler å lese
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
og
http://lillemaane.com/lchf/lavkarbo3minutter.pdf

Nå vet jeg ikke helt om du tenker lavkarbo for vektnedgang eller for rett og slett gå over til en ny livstil som også automatisk vil føre til bedre kontrollert blodsukker og mindre behov for insulin.
Jeg har selv diabetes type 1 og bruker kun 12 enheter Lantus i døgnet og ingen hurtigvirkende insulin.
Som diabetiker er det veldig viktig med svært hyppige kontroller av blodsukkeret og minke insulindosen etter behov.
Jeg valgte selv den myke varianten;
dvs. at jeg først kuttet alt av sukker, poteter og kornprodukter (inklusive ris og pasta). Reduserte insulindosen min etterhvert og gikk deretter gradvis over til å kutte karbohydrater i kosten. Jeg har diverse matallergier og kan derfor ikke spise noen meieriprodukter eller mandler/nøtter, men får likevel i meg nok fett ved å velge fettrik kjøtt og fisk, avocado, bruker oljer til steking/i maten, spiser mat laget av frø, bruker kokosmelk, etc.
For min del så spiser jeg aldri mer enn 5-6 karbohydrater pr måltid og aldri mer enn 25 karbohydrater i døgnet.
Du trenger selvsagt ikke å leve så strengt om du ikke ønsker det; du bestemmer selv retning.
Anbefaler å fortelle lege om kostholdsendringen slik at diabetesen din ikke fører til for mye følinger.