Sv: Salater på Atkins Introduksjon
Sitat:
Det er mye lettere å beregne mat når du skal veie isteden for å måle i desiliter !
Får jeg vekt på dette i den engelske boka altså ?
I den engelske utgaven står vekta oppgitt i gram ja. Samme som i linken jeg postet. Det som står i linken er direkte oversatt fra den engelske 2002/2003 utgaven !
Tillatte matvarer på Atkins Induksjon
Sitat:
Så lenge du minker i størrelse og/eller vekt er du på rett vei. Jeg tok av 1 kg, så 1,5 kg, sto stille en uke, og gikk så ned 1,5 kg uka etter, så ca 0,6..noe sånt (ja tilsammen ble det ca 4 kg) og har nå stått stille, og har gått opp nå den siste uka. Har merket det på tøyet, og fått kommentarer, så jeg har vært "høyt oppe". Men har nå blitt litt ned psyket, og føler jeg må endre noe..
Det er helt normalt at vekttapet er ujevnt. Kroppen venner seg til det nye "regimet" og tar pauser underveis. Være påpasselig med salt og kfofein. Ikke spis/drikk for mye fløte og rømme - så går det greitt.
Sitat:
Om du savner brød kan du godt spise 1 fiberrik til dagen (frokost) sammen med andre ting. Kan jeg det nå altså ? Har kjøpt inn Wasa Rugsprø (havre) Pr.skive 5,5 karbo,kostfiber 1,5 (skal det så trekkes av slik at det er 4 nettokarber pr.skive?) Er fiberrik bedre?
Fiberrik med solsikkefrø har 3,7 karber pr skive. Det er OK. Wasa Rugsprø har 5.5 karbo pr skive og er IKKE så OK. Du kan ikke trekke fra fiber på norske/europeiske næringsinnhold. EU/EØS standard tilsie at fiber allerede er trukket fra på disse. Det samme er det i næringstabellen. Det som står som karber på næringsinnhold er det du skal regne. Unntaket er sukkerALKOHOLER - kunstig søtstoff, som kan trekkes fra. For å gjøe forvirringen total så kan du IKKE trekke fra sukkerARTER, for det er sukker.
Opprinnelig lagt inn av mortil2, her.
Jeg husker jeg leste i boka en plass at en ikke skulle ha noen karber fra annet enn grønnsakene?? Da blir det vanskelig å ta inn andre ting med lite karber, tenker jeg.
Nei, det er ikke riktig at du ikke skal ha noen karber utenom grønnsakene. Du skal spise 20 karber pr dag, og hovedvekten av disse skal komme fra grønnsaker !
Les mer her: Reglene for induksjonen
Opprinnelig lagt inn av mortil2
Har etter de to første ukene spiste ørlitegrann mørk sjokolade 70% noen kvelder. Det må jeg vel kutte helt ut igjen nå da? Litt baconsvor kan jeg ha av og til for det, ikke sant?
Skal du spise mørk sjokolade skal du iallfall ikke spise mer enn 10 gram (max 1 rute) pr dag. Det er ca 3-4 karber og mer enn det har du ikke råd til på induksjon. Baconsvor er OK, men ikke hver dag - det binder vann i kroppen og har dessuten 0.9 - 3.5 karber pr 100 gram alt etter type. Det står 0 karber på noen men det er ikke riktig. Er det under 1 karb pr 100 gram er de ikke forpliktet til å oppgi det.....
Opprinnelig lagt inn av mortil2
En ting til : Kjøttdeig - er det helt forbudt ? Fredagskveldene med mannen er liksom litt viktige iht maten. Pleier lage supernachos eller pizza. Hadde 2 av ukene salat med tacokjøttdeig, rømme og tacosaus. Det var godt, men var det dumt ?
Kjøttdeig er helt OK. Og rømme er greitt. Tacosaus er også Ok i mindre mengder, kjøp den med minst sukker/karber i !
Det er forresten IKKE uhøflig å si neitakk til kake 
Chips er absolutt fyfy. MASSE karber ! Og drikker du rødvin (OK) så vær OBS å at du ikke an vente så mye vektnedgang, da kroppen ikke brenner fett så lenge den brenner alkohol ! Spis gjerne pizza, men la bunne ligge (bare spis fyllet du !)