Vis enkelt innlegg
Gammel 11-03-07, 22:58   #11
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Nå mener jeg at vi er ved kjernen av problemet, nemlig at man står over for et valg mellom innvoller og grønnsaker.

Lever er den mest næringsrike innvollen, så derfor mener jeg at leverpostei er en god (og sikkert bedre) erstatning for brokkoli.

Dette kan jeg ikke dokumentere, men ettersom ingen har dokumentert noe som helst i denne debatten så føler jeg at som legmann i faget så kan jeg slå meg til ro med at man har forskjellige meninger.

Som sagt, vi er nok ikke uenige i det hele tatt her, poenget med at en anbefaler de fleste på et moderne, balansert lavkarbokosthold å spise grønnsaker er nettop det faktum at vi i dag ikke spiser nok innmat, slik som man gjorde tidligere, og derfor må få tilført vitaminer, mineraler og andre kofaktorer fra andre kilder, og da er det bedre å innta disse i sin naturlige form fra bl.a. nøtter og grønnsaker, heller enn i syntetisk form, dvs. tabletter uten dokumentasjon på faktisk innhold. Det er dette som er bakgrunnen for mine anbefalinger.

Men ved å basere seg på utelukkende animalsk næringsinntak, så vil man få problemer med det man i tidligere tider kalte skjørbuk, da vitamin C ikke forefinnes i vesentlige mengder i animalsk føde som normalt inntas i et moderne kosthold... dette som en liten digresjon.

Og forskjellen mellom brokkoli og lever er enkel å dokumentere, bare kjøp et eksemplar av Matvaretabellen i i bokhandel, der er innholdet av vitaminer og mineraler oppgitt for de fleste råvarer man finner på det norske matvaremarkedet. Matvaretabellen er faktisk ei av de bøkene jeg har slått opp i mest i forbindelse med mitt lavkarbokosthold. Anbefales!

.

Sist redigert av Ziggy : 12-03-07 kl 10:17.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat