Vis enkelt innlegg
Gammel 18-05-08, 23:39   #26
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Spin-off: Hvordan er du oppdratt mtp. slanking?

Dette er litt utenfor tema i tråden, men allikevel. Moren til en god venn av meg er overvektig. Han og søsteren prøver å gi uttrykk for at de er bekymret for helsen hennes og av erfaring så vet jeg at "velmenende" råd fra mennesker som aldri har opplevd overvekt ikke fungerer så bra... Jeg har skrevet på en mail jeg tenkte å sende med noen betraktninger fra mitt ståsted g forsøk på noen råd.

Om dere har noen synspunkter på det hadde jeg blitt veldig glad

Sitat:

Det er ikke noe særlig å være bekymret for helsen til et familiemedlem, og å ta det opp på riktig måte kan være kjempevanskelig!
Når man er overvektig og klar over det, så kan man deles inn i to grupper. De som ikke bryr seg om det (veldig få..) og de som ikke tenker på stort annet... Man blir følgelig veldig var på kommentarer fra andre, og man tar gjerne ting som blir sagt som kritikk selvom det på ingen måte engang er ment som det.

Jeg skal la være å lage en liste over ting som kan oppfattes som kritikk, det har ikke så stor hensikt, men det å nevne overvekten til en person, selv når det uttrykkes som bekymring for ens helse, føles som et lite angrep. Og jo flere som er til stede, jo verre! Og om man føler seg angrepet er man på ingen måte mottakelig for noe som helst.
Vanskelig å si noe om hvordan du kan gripe det an, men uten å forstå hvordan det føles å være overvektig, så er det veldig veldig vanskelig å ikke si noe galt.

Nå vet jeg ikke helt hvordan hun har reagert ved tidligere forsøk. Om hun fornekter eller blir litt fornærmet og går i forsvarsposisjon. Eller kanskje bare blir lei seg?

En fremgangs måte er å prate på tomannshånd, og gi tydelig uttrykk for at du forstår det er vanskelig. Og at du ikke ser på henne som et dårligere mennekse fordi hun ikke har "klart" å gå ned.
Det er et vanlig syn, men klarer ikk, man er ikke flink nok eller man har gitt seg selv helt opp om man ikke er slank. Men det er gjerne ikke flinkheten det står på :-)

Kanskje tilogmed ha med litt info om forskjellige hormonforstyrrelser eller sykdommer som kan skape overvekt eller gjøre det vanskelig. Det gjør det gjør det kanskje litt mindre som et personlig angrep. Nettopp fordi en sykdom ikke er noe hun kan gjøre noe med.
Rett og slett ha en liste med ting som kan sjekkes av lege. (Om du ønsker kan jeg hjelpe med det) Kankskje også ha litt skriverier om sammenhengen mellom det psykiske og vekt. Gi det til henne så hun kan lese selv.

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat