Sv: Migrene og kosthold
Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.
Tar trankapsler jeg da, og det går nå greit da.
En trankapsel inneholder 200 IE d-vitaminer og i tilfelle du trenger 4000 IE d-vitaminer om dagen for å holde blodserum på 125 nmol/l kalsidiol (noe som ikke er utenkelig) så blir det 20 trankapsler om dagen.
Jeg er så klønete med bestilling på data.
Da gjelder det å huke tak i en datanerd til å gjøre jobben for seg...
Skal be om en blodprøve neste gang jeg er hos legen.
Når man har migrene som følger hormonsvingningene ved menstruasjon så er det etter mine oppfatninger det mest fornuftige man kan gjøre. Vær forberedt på at legene synes slike blodprøver er totalt unødvendige. De mener gjerne at d-vitaminer bare er til for at ikke folk skal få rakitt og benskjørhet.
Jeg tror de norske anbefalingene er innenfor ganske gode marginer.
De norske anbefalinger på d-vitamin-inntak (400 IE) holder i massevis til å unngå rakitt, men de er altfor lave i forhold til mange andre helseplager. Dette gjøres det veldig mye forskning på, som det norske helsevesen ikke oppdaterer seg på. Og legene står litt maktesløse hvis de velger å følge med på forskningen, for den legen som anbefaler soling uten solkrem eller tjuefem spiseskjeer med tran om dagen vil snart miste sin legelisens.
Helsevesenets fastsetting av normalt blodserum ligger på ca 40 - 150 nmol/l. Det normale blodserum for en som lever som steinaldermenneske i sommersol, uten vinduer og solkrem, er oppimot 220 nmol/l, og det i seg selv skulle være nok til å vise at det norske helsevesen er på ville veier omkring dette.
Sist redigert av tnutt : 21-09-08 kl 21:46.
|