Sv: Noen spørsmål!
Opprinnelig lagt inn av Karbokarbo, her.
Jeg har lest Nilles innlegg, som er veldig bra, men det er fremdeles noe jeg lurer på, eller som jeg trenger å få bekreftet/avkreftet.
Jeg følger ikke Atkins eller ketolysekuren, men jeg prøver å holde meg under 20 karbohydrater om dagen og være i ketolyse i 2-3 ukers tid for å gå ned litt i vekt. (Har vært i ketolyse i noen dager nå)
Skjønner jeg deg riktig hvis jeg tror at du skal bare være i ketose en to-tre uker? Det er egentlig ikke å anbefale, ketose bør være begynnelsen på en kostholdsendring og ikke en hurtigkur. Du vil miste mye vann i begynnelsen og det vil komme tilbake når du begynner å spise "vanlig" igjen.
Er det det du ønsker?
Er det slik at jeg IKKE må spise mindre enn 15-20 karbohydrater om dagen for da kan jeg stoppe og brenne fett? - Selv om ketostixen viser rosa?
Spiser du noe særlig under 15 g karbs om dagen så kan kroppen gå i sparemodus for den tror at det er dårlige tider. Da vil du ikke gå ned i vekt - bortsett fra at du kan til slutt begynne å miste muskelmasse, og det er jo ikke ønskelig.
Samme med fett, er det viktig at jeg får i meg nok fett for å kunne gå ned i vekt selv om jeg er i ketose? Hvor mye fett trenger jeg sånn ca. hvis det stemmer?

Kroppen trenger fett for å kunne forbrenne fett.
Fett gjør at du blir mett og holder deg mett.
Leste her inne at hvis du spiser for mye fett, så får du "fettavføring" , dvs at det fettet kroppen ikke har bruk for, vil komme mer eller mindre ubrukt ut, he, he. DA har du spist for mye .
Selv bruker jeg smør på skivene, majones, fløte i teen, olje på salaten og lager gjerne dip eller dressing av rømme/creme fraiche. Jeg steker mat i smør eller cocosa og kan godt helle på litt fløte for å få saus. Jeg spiser mye ost.
Tror det holdt, jeg har i alle fall gått ned det jeg ønsket .
|