Sv: Artikkel om "fedmegenet"
Opprinnelig lagt inn av Areola, her.
Hadde jeg kunne spist akkurat som jeg ville, så ville jeg spist kjeks til frokost, godmorgen yoghurt eller hvit baguett til lunsj, taco med tortillachips og lomper annenhver dag og småspist godteri hele dagen. Hver dag.
Det er vel akkurat dette som er en del av problemet, dette er en god beskrivelse av manges kosthold i dagens moderne samfunn. Enkel, kjapp og velsmakende -desverre .
Vi er alle disponert for å lagre fett, det var en forutsetning for å overleve som art. I de riktig gamle dager var de første som døde, de som ikke klarte å lagre fett til magre tider eller for å overleve en sykdom. Slank eller tynn er ikke en naturlig tilstand for oss mennesker. Det er heller ikke å være overvektig, men dagens slanke ideal tror jeg er et stykke fra det som naturen har ment for oss. Men vi kan overleve med det ...
Forskerne kan finne så mange "fedmegener" som de bare vil, jeg tror at årsaken til overvekt er at vi rører oss for lite og spiser feil (For mye sukker og stivelse). Hos enkelte kan det nok være "feilkoblinger" som fører til overvekt, men det tror jeg gjelder for mindretallet .
|