Vis enkelt innlegg
Gammel 05-05-09, 23:25   #818
Juve
Juniormedlem

Juve sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: østlandet et sted
Alder: 36
Juve er på en erverdig vei

Sv: Treningsdagbok (for alle)

Opprinnelig lagt inn av alvepiken, her.

Gårdagen:

Svømte 500 m - utrolig tungt i armene! Noen som har tips til øvelser jeg kan gjøre for å få mer muskler i armene? Regner med det er mangelen på armmuskler som gjør det så tungt å svømme.

og tok ca 10 min vannjogging som nedtrapping.

En effektig og grei økt

Så flink du er! Kan nok være en fordel å trene litt styrke til armene ja, så blir svømmingen lettere=) Det er vel særlig brystmuskler, biceps og skuldre du bruker når du svømmer, men skader aldri med litt tricepstrening også=) Triceps er som regel med å jobbe selvom den ikke nødvendigvis brukes mest.

Hvis ikke du har trent så mye styrke før, kan du begynne med noen lette håndvekter, eventuelt fylle halvannenlitersflasker med vann/sand/stein.

Forslag til noen enkle øvelser du kan gjøre hjemme:- Bicepscurl: Hold armene ret ned, og vri hendene slik at innsiden av armen peker frem, og løft vektene opp til skuldrene og ned. Prøv å holde albuene mest mulig innat siden, slik at du ikke slenger vektene opp. Og kontrollér sakte ned igjen=)
- Skudlerhev, du kan enten ha strake eller bøyde armer. Hvis du har strake armer, er startposisjon at du står rett opp og ned med armene rett ned langs siden, og håndvekter i hånda. Så løfter du armene rett ut til siden, til de er ca parallellt med gulvet, eventuelt opptil 5 grader over vannrett, men PASS PÅ å holde skuldrene senket! Kan være litt tungt med strake armer, så du kan godt ha dem bøyd. Det du gjør da er samme bevegelse, men du har ca 90 grader i albueleddet, og når du løfter opp går albuene ut til siden, om du skjønner. Pass på skuldrene her også=)
- Brystpress: For å trene brystet, kan du legge deg på gulvet på ryggen, ha armene i 90 grader, slik at overarmene er i gulvet og underarmene stikker opp, også skyver du vektene opp og inn mot hverandre, og ned igjen. Eventuelt kan du kjøre push-ups med knærne i gulvet, eller eventuelt stående mot en vegg.
- Triceps: Hold bare én håndvekt/flaske over hodet med strak arm. La håndbaken og albuen din peke fremover. La den andre armen støtte albuen din, slik at du holder albuen mest mulig stille. Senk flaska ned bak deg slik at den nærmer seg ryggen din, og skyv opp igjen. Prøv å holde albuen rett frem og i ro=)

Du kan for eksempel kjøre tre serier av hver, der hver serie består av så mange repetisjoner at det virkelig er tungt på slutten. Hvis ikke du kjenner noe mot slutten av hver serie, eller må løfte uendelig mange ganger før du kjenner noe, bør du ha noe tyngre å løfte. Det er en fordel om du holder et relativt rolig tempo, fremfor å rase igjennom. Da er det lett å utføre øvelsene feil.

Hvis du bruker en 20 min på dette ca tre ganger i uka, merker du nok snart en forbedring=)

iform.nu har en base med masse gode styrkeøvelser til alle mulige kroppsdeler, og med gode instruksjonsvideoer, så at gjerne en titt der hvis du lurer på noe eller vil ha andre/flere øvelser! (Skjønner godt hvis ikke du forstår mine keitete forklaringer) Lykke til, og bare spør hvis du lurer på noe, så skal jeg svare hvis jeg kan=)