Sv: Har lest boka, men skjønner ikke helt
Hei
På jobb første dag etter tiltrengt ferie, så da er det bare å starte.
Denne tråd inneholder jo mange spørsmål og problemstillinger. Jeg beklager om jeg kanskje ikke får svart på alle.
Å skrive en bok om et slankekonsept vil på mange områder medføre kompromisser. Jeg tør påstå at ketolysekuren er enkel i prinsipp og enkel å gjennomføre for mange. Det tyder massevis av positive E-poster på. Men en del har problemer underveis. Skal man da skrive en enkel, lettfattelig bruksanvisning for de fleste eller skrive mye mer om hvordan man gjør med platåer og andre problemer som kan oppstå. Eller skal man briefe med å skrive en akademisk avhandling slik man får vist hva man virkelig sitter inne med.?
Jeg har altså valgt en enkel fremstilling. Siden er den utvidet i revidert utgave. I neste utgave av "slank med ketolysekuren" blir det en betydelig utvidelse av håndtering av problemområder og metoder for beregning av fett og protein sett i forhold til kroppsvekt og fysisk aktivitet /trening. Samt et eget kapittel om beregning av kalorier. Det vil gå noe på bekostning av enkeltheten, men det kan ordnes med en annen inndeling av boken.
Å dra frem enkelte råd eller oppskrifter som eksempler på at oppskriftene ikke passer til teoriene synes jeg er litt urimelig. Jeg kan angre litt på den halve kylling, jeg burde ha skrevet 1/4 grillkylling, bakparten med skinn så hadde det passet bedre. Det er fra min side et eksempel på at det går an å skaffe seg en lunsj i den situasjon der man må kjøpe lunsj i en matbutikk. (Skrevet før alle salatbarene som er dukket opp i butikkene nå).
At man skal benytte mager ost når man skal lage ostechips skyldes at det gir mye sprøere chips- det går ikke med fullfet ost. (jeg husker ikke alle oppskrifter, da det er en stund siden jeg leste boken).
Det skal ikke være tvil om at ketolysekuren er en "fettrik avmagringsdiett" Som professor Hans Bassøe kalte sin versjon.
20 gram karbohydrat gir 80 kalorier. 125 gram protein gir 500 kalorier.
Når man skal opp på kanskje 1480 kalorier pr dag (avhengig av vekt og fysisk aktivitet) må man altså ha 100 gram fett i maten, det er ikke så lite.
Da kommer:
80/11480 = 5 % av energien fra karbohydrat
500/1480 = 34 % av energien fra protein
900/1480 = 61 % av energien fra fett
Veier man 120 kilo og er godt fysisk aktiv kan energibehovet være betydelig større, da er det fettmengden som skal være enda større.
Når dette er sagt klarer altså mange å gjennomføre ketolysekuren ved å følge de enkle prinsipper om blandet salat og varierte grønnsaker hver dag, kosttilskudd, tran, fete kjøtt- og fiskevarianter oljer, smør etc.
Og det uten å telle kalorier, karbohydrater og uten å slite ut lommeregneren.
Som lege mener jeg at jeg har et ansvar for å skrive fakta som har vitenskaplig forankring samt for å gi råd som jeg kan stå inne for.
For gravide, folk med en del sykdommer, kur over 6 mdr. Etc. anbefales ikke ketolysekuren fordi det ikke finnes forskning som viser at det er UFARLIG, riktignok heller ikke det motsatte, så der må jeg velge "føre var prinsippet"
Skaldeman er journalist og har gjort mye for utbredelsen av kunnskapen om ketogen diett. Han står friere til å skrive "hva han vil". Jeg kunne ha gjort som ham å ha skrevet på første side i min bok " Følger du mine råd, gjør du det på ditt eget ansvar".
Så var det nevnt noe om Olje og smør og farligheten av dette. Som overvektig med BMI over 30 er det for de fleste den vesentligste helserisiko. Da fett samtidig mister det meste av sin skadelige egenskaper ved fravær av karbohydrat medfører det i mine øyne at det er lite vesentlig hvilke fettstoffer man velger når formålet er kostindusert ketose med vekttap som målet. Å velge litt fornuftig er uansett ikke dumt. Men å "sverge" til denne eller denne olje og koldpressede varianter frem for konvensjonell fremstilte oljer MENS man er i ketose, blir i mine øyne unødvendig. De som har noe å si imot dette kan gjerne vise til vitenskaplig dokumentasjon! ( Vi er ikke uenige om hva som er gode oljer i et normalt, lavkarbokosthold.)
Så de gravide. I mine øyne er et normalt kosthold lik generell lavkarbo, det jeg anbefaler gravide.)
Høykarbomat er slik jeg ser det et helseskadelig og unormalt kosthold
Jeg håper det dekker de fleste problemstillinger
Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen 
|