Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Har lest boka, men skjønner ikke helt

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 15-08-09, 22:36   #26
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Har lest boka, men skjønner ikke helt

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Er ikke slik det fungerer når noen anbefaler noe, da må grundig gjennomtestet materiell fremlegges.... Ellers kan konsekvensene bli erstatningssøksmål i millionklassen...

Ja, det prøvde de seg på i Sverige. To ernæringsrådgivere anmeldte Dr. Dahlqvist for å leke med livene til sine pasienter ved å anbefale LCHF kost. Det ble sak av det, Dahlqvist sluttet jobben, og senere ble hun frikjent og LCHF kosten godkjent av Socialstyrelsen:

"Socialstyrelsen ansluter sig till professor Bernes yttrande och bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av "lågkolhydratkost" till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet."

Vi har heldigvis kommet litt lenger i fett/karbo debatten enn vi var for noen år siden.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 15:43   #27
Nicpins
Seniormedlem

Nicpins sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 55
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Ikke sant?

Skjønner godt at leger må være yderst forsiktige med hva de skriver og anbefaler, det stilles skyhøye krav til hva som faktisk kan "bevises" gjennom forskning. Selv om vi jo gjentatte ganger ser hva "the dark side"-gjengen med frukt og brød klarer å få igjennom av anbefalinger og vedtatte sannheter

*Vil jo ikke at Torkil skal miste jobben* Snille mannen.

Boken til Torkil var det som fikk meg igang. Jeg har fått et nytt liv; frisk og 40 kilo lettere. Så får det heller være at karbosamfunnets kvasivitenskaplig vedtatte sannheter tvinger slike som ham til å omskrive og lempe på alle ting, bare for ikke å risikere å bli brent på heksebålet. Dahlquist friskt i minne ja. Man skal ikke terge brødprofetene.

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 20:46   #28
Torkil
Seniormedlem

Torkil sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 67
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Hei
På jobb første dag etter tiltrengt ferie, så da er det bare å starte.
Denne tråd inneholder jo mange spørsmål og problemstillinger. Jeg beklager om jeg kanskje ikke får svart på alle.

Å skrive en bok om et slankekonsept vil på mange områder medføre kompromisser. Jeg tør påstå at ketolysekuren er enkel i prinsipp og enkel å gjennomføre for mange. Det tyder massevis av positive E-poster på. Men en del har problemer underveis. Skal man da skrive en enkel, lettfattelig bruksanvisning for de fleste eller skrive mye mer om hvordan man gjør med platåer og andre problemer som kan oppstå. Eller skal man briefe med å skrive en akademisk avhandling slik man får vist hva man virkelig sitter inne med.?
Jeg har altså valgt en enkel fremstilling. Siden er den utvidet i revidert utgave. I neste utgave av "slank med ketolysekuren" blir det en betydelig utvidelse av håndtering av problemområder og metoder for beregning av fett og protein sett i forhold til kroppsvekt og fysisk aktivitet /trening. Samt et eget kapittel om beregning av kalorier. Det vil gå noe på bekostning av enkeltheten, men det kan ordnes med en annen inndeling av boken.
Å dra frem enkelte råd eller oppskrifter som eksempler på at oppskriftene ikke passer til teoriene synes jeg er litt urimelig. Jeg kan angre litt på den halve kylling, jeg burde ha skrevet 1/4 grillkylling, bakparten med skinn så hadde det passet bedre. Det er fra min side et eksempel på at det går an å skaffe seg en lunsj i den situasjon der man må kjøpe lunsj i en matbutikk. (Skrevet før alle salatbarene som er dukket opp i butikkene nå).

At man skal benytte mager ost når man skal lage ostechips skyldes at det gir mye sprøere chips- det går ikke med fullfet ost. (jeg husker ikke alle oppskrifter, da det er en stund siden jeg leste boken).

Det skal ikke være tvil om at ketolysekuren er en "fettrik avmagringsdiett" Som professor Hans Bassøe kalte sin versjon.
20 gram karbohydrat gir 80 kalorier. 125 gram protein gir 500 kalorier.
Når man skal opp på kanskje 1480 kalorier pr dag (avhengig av vekt og fysisk aktivitet) må man altså ha 100 gram fett i maten, det er ikke så lite.
Da kommer:
80/11480 = 5 % av energien fra karbohydrat
500/1480 = 34 % av energien fra protein
900/1480 = 61 % av energien fra fett

Veier man 120 kilo og er godt fysisk aktiv kan energibehovet være betydelig større, da er det fettmengden som skal være enda større.

Når dette er sagt klarer altså mange å gjennomføre ketolysekuren ved å følge de enkle prinsipper om blandet salat og varierte grønnsaker hver dag, kosttilskudd, tran, fete kjøtt- og fiskevarianter oljer, smør etc.
Og det uten å telle kalorier, karbohydrater og uten å slite ut lommeregneren.

Som lege mener jeg at jeg har et ansvar for å skrive fakta som har vitenskaplig forankring samt for å gi råd som jeg kan stå inne for.
For gravide, folk med en del sykdommer, kur over 6 mdr. Etc. anbefales ikke ketolysekuren fordi det ikke finnes forskning som viser at det er UFARLIG, riktignok heller ikke det motsatte, så der må jeg velge "føre var prinsippet"
Skaldeman er journalist og har gjort mye for utbredelsen av kunnskapen om ketogen diett. Han står friere til å skrive "hva han vil". Jeg kunne ha gjort som ham å ha skrevet på første side i min bok " Følger du mine råd, gjør du det på ditt eget ansvar".

Så var det nevnt noe om Olje og smør og farligheten av dette. Som overvektig med BMI over 30 er det for de fleste den vesentligste helserisiko. Da fett samtidig mister det meste av sin skadelige egenskaper ved fravær av karbohydrat medfører det i mine øyne at det er lite vesentlig hvilke fettstoffer man velger når formålet er kostindusert ketose med vekttap som målet. Å velge litt fornuftig er uansett ikke dumt. Men å "sverge" til denne eller denne olje og koldpressede varianter frem for konvensjonell fremstilte oljer MENS man er i ketose, blir i mine øyne unødvendig. De som har noe å si imot dette kan gjerne vise til vitenskaplig dokumentasjon! ( Vi er ikke uenige om hva som er gode oljer i et normalt, lavkarbokosthold.)

Så de gravide. I mine øyne er et normalt kosthold lik generell lavkarbo, det jeg anbefaler gravide.)
Høykarbomat er slik jeg ser det et helseskadelig og unormalt kosthold

Jeg håper det dekker de fleste problemstillinger

Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 20:54   #29
Fungirl
Supermoderator

Fungirl sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Flott svar Torkil, tror mange fikk svar på ting de lurte på

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 21:10   #30
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Takk for oppklarende svar!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 21:29   #31
Silver
Juniormedlem

Silver sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 39
Silver er på en erverdig vei

Tusen takk Torkil, nå fikk jeg svar på utrolig mye av det jeg lurte på! Kjempebra!

Silver er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindeberg Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 22:04   #32
sykavsukker
Medlem

Medlem siden: Aug 2009
sykavsukker er på en erverdig vei

Utrolig bra svar som mange her inne satt pris på

Hilsen ei som blir syk av sukker uten å ha diabetes
Hjemmeside: http://www.myaloevera.no/trinedahloanes/hjem
sykavsukker er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo -søker den rette Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hmm... Skjønner ikke helt dette med blogger cathrine Generell diskusjon 1 04-04-08 14:29
Jeg skjønner ikke helt dette ... Lollypop! Ketolysekuren 9 31-08-07 14:00
Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt ... Kokosbolla :o) Ketolysekuren 9 09-08-07 11:36
Off, i dag slo ikke stixen ut - skjønner ikke helt det altså =( Tette80 Ketolysekuren 5 29-04-07 12:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:08.