Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Har lest boka, men skjønner ikke helt

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-08-09, 23:45   #1
Meatscience
Medlem

Meatscience sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Drammen
Alder: 49
Meatscience er på en erverdig vei

Har lest boka, men skjønner ikke helt

Først og fremst: Jeg har gått på ketolysekuren i en uke, og gått ned 3,5 kg. Jeg fikk ikke boka før på lørdag, og nå har jeg lest den ut.

Det som slår meg, er at oppskriftene i boka fremstår som mye "sunnere" enn det jeg hadde forestilt meg. Jeg har lest masse her på forumet, og det jeg har fått inntrykk av her er at det ikke er så nøye f.eks. hvor mye smør man bruker når man lager mat. Eller at man godt kan kjøre på med majones og ost, for eksempel.

Men i boka så står det f.eks. 1 ss smør i en oppskrift, (i en av oppskriftene står det til og med "mager ost"), mens folk her oppfordrer til å nærmest bruke så mye man vil. Hvordan har det seg?

Det jeg har gjort denne uka, er å spise en god del egg og noe brokkoli, blomkål og salat. Men i tillegg til dette har jeg kjørt på med smør, majones og ost der det måtte passe. F.eks. liker jeg å blande smeltet smør med rømme, og helle over kokte grønnsaker. Men leser man oppskriftene i boka så blir det jo ikke akkurat oppfordret til dette.

Oppskriftene i boka virker mer som "tradisjonelle" slankeoppskrifter, og jeg er derfor litt forvirret nå. Hva er grunnen til at rådene og oppskriftene her på forumet skiller seg såpass fra hva som står i boka??

Startet mandag 3. august 2009. Er faktisk ikke overvektig lengre
i beg. av februar 2010! Jobber med ønskekiloene nå.
Meatscience er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-08-09, 15:06   #2
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Har lest boka, men skjønner ikke helt

Kan ikke svare siden jeg ikke har lest ketolyseboka - men dytter litt på den for deg

Tror selv mye animalsk fett er sunt - og har brukt mye og kommer til å fortsette å bruke mye fremover, selv om jeg anser meg som på vedlikehold i forhold til vekt.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-08-09, 16:13   #3
Supramundane
Medlem

Supramundane sin avatar

Hvor: Trønder i Bergen
Alder: 39
Supramundane er på en erverdig vei

Jeg er også helt ny, men dete jeg har oppfattet er at metthetsfølelsen i kroppen regulerer seg slik at du i sum ikke spiser så veldig mye mer enn du ville gjort med de oppskriftene i boken. Fett og proteiner metter enormt. Så det er kanskje derfor?

Supramundane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-08-09, 16:16   #4
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg har også reagert på at det er lettost i oppskriftene, skjønner ikke helt hvorfor. Og at en av lunsj-oppskriftene er "spis en halv grillkylling uten tilbehør". What? Greit nok at det er godt og proteinrikt, men er det noe spesielt poeng med å kun spise en halv grillkylling uten noe som helst annet?

Gammel 11-08-09, 17:17   #5
Meatscience
Medlem

Meatscience sin avatar

Takk for dytten, Zincite.

Det er jo riktig at man blir mett av denne dietten, jeg spiser maks 3 måltider om dagen nå, og de er relativt små. Men jeg følger altså rådene og oppskriftene jeg har fått vha forumet, og bruker masse fett. De gangene jeg spiser en salat blir jeg ikke SÅ mett, liksom. Men man blir helt klart forvirret, skal man spise masse fett eller ikke??

Og det med en halv kylling, det er jo bare for dumt.

Gammel 15-08-09, 16:32   #6
Silver
Juniormedlem

Silver sin avatar

Hvor: Østlandet
Alder: 39
Silver er på en erverdig vei

Godt det ikke bare var jeg som reagerte på de "små" mengdene med fett som brukes i boka. Er også ny i dette, men har erfaring med andre som pøser på med majones, fløte og store mengder ost på alt. Ikke så rart vi blir litt forvirra når vi leser boka da..

Silver er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindeberg Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 18:48   #7
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Jeg leste Ketolyseboka for to år siden, men valgte å følge Skaldeman og Dahlqvists råd istedet. Det er et par ting jeg har lurt litt på: Han har bl.a. anbefalt matoljer, noe som er helt skrekkelig etter min mening.

I tillegg står det at man bør ta en pause på tre måneder etter et halvt år på Ketolyse, og da får man jo inntrykk av at det er skadelig å spise lavkarbo i lang tid - noe det slett ikke er. Og hvorfor man bør ta en pause på tre måneder skriver han ingenting om.

Dessuten anbefaler han gravide å spise "normal" kost - altså mat som ikke er spesielt godt egnet for mennesker. Man kan spise seg gravid på lavkarbo, men når man først har blitt gravid, må man tilbake til brødskive og magerost?!!

Sist redigert av Veggpryd : 17-08-09 kl 21:12.
Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 19:11   #8
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Kanskje vi skulle tipse Torkil om denne tråden så han kan svare på disse spørsmålene?

Jeg reagerer også på utsagnet om å gå tilbake til normal kost når man er blitt gravid, svangerskapsdiabetes er utpreget og det er ikke BARE de som spiser sukker og potetgull som får det.. Og for disse er et lavkarbokosthold supert. Men å advare mot ketogen kost må han få lov til, men det er jo en mellomting mellom ketogen kost og brødskive med brunost og leverpostei og potet og kjøttkaker til middag.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 19:14   #9
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Ketolyseboka er en oppskrift på en ketogen livsførsel. IKKE lavkarbo generelt. Jeg oppfattet det slik at når Torkil snakker om "normal" kost er det snakk om generell lavkarbo og IKKE ketogen diett.

Gammel 15-08-09, 19:41   #10
Veggpryd
Seniormedlem

Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Jeg ser ikke helt forskjellen på ketogen diett og lavkarbo generelt. Hvis ketogen diett betyr å være i ketose - så kan man også være i ketose på generell lavkarbo. Mange kan spise en del karbohydrater (hvis man med generell lavkarbo mener mer karbohydrater) og likevel være i ketose.

Gammel 15-08-09, 19:48   #11
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem

SunnhetMedSirrup sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
SunnhetMedSirrup er ny på veien

ketongen diett,
south beach
keytose
lavkarbo
proteindietten
m.m..

samme tingen alle sammen..

mindre karbo , mere prot/fett

Gammel 15-08-09, 19:58   #12
trollmamma
Medlem

Medlem siden: Jul 2009
trollmamma er på en erverdig vei

Men å havne i ketose som gravid, er vel ikke sunt?

Jeg gjorde det, ufrivillig, og da var legene raske med å ta affære. Ble innlagt for tilførsel av glukose.

trollmamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 20:07   #13
Veggpryd
Seniormedlem

Det synes jeg høres veldig rart ut. Da må urbefolkninger hatt skikkelig problemer under graviditeten. Samer, eskimoer, masaier osv. Og tilførsel av glukose?! Er glukose noe vi virkelig må tilføre? Glukose er jo sukker - og det har vi mennesker ingen behov for.

Gammel 15-08-09, 20:15   #14
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Jeg tror det er stor forskjell på å komme i ketose fordi man ikke spiser enn å komme i ketose fordi man spise få karber. Jeg var nok i ketose store deler av mitt første svangerskap, jeg levde nærmest bare på 2 knekkebrød med salami om dagen pga kvalme...

Urfolket har jo spist ketogent i sine svangerskap, hvorfor er det plutselig farlig for oss? Man fikk jo ikke tak i bær el.l i januar i norge for 2000år siden, det gikk ikke...

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 21:04   #15
sykavsukker
Medlem

sykavsukker er på en erverdig vei

Denne tråden må jeg følge

Hilsen ei som blir syk av sukker uten å ha diabetes
Hjemmeside: http://www.myaloevera.no/trinedahloanes/hjem
sykavsukker er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo -søker den rette Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 21:46   #16
Vaffel
Medlem

Vaffel sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
Vaffel har en fantastisk aura rundt segVaffel har en fantastisk aura rundt seg

Jeg trodde jeg hadde lest Ketolyseboka fram og tilbake, men oppskriftene har jeg faktisk ikke lest før nå da jeg så denne tråden. Har forholdt meg til oppskriftene her på forumet.

Jeg er enig. Synes ikke oppskriftene samsvarer med teoriene i boka. Og da stoler jeg mest på teoriene og beholder mine akkurat passe feite måltider.

Ellers, når det gjelder rådene om pauser og ang graviditet osv... så slår det meg når jeg leser at Torkil er lege... og at han muligens har "sikret seg" slik at ingen skal ha noe å "ta han" for? Det er mine tanker om det som kan se ut som overforsiktighet.

Vaffel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig moderat/restrektiv lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 21:46   #17
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Jeg ser ikke helt forskjellen på ketogen diett og lavkarbo generelt. Hvis ketogen diett betyr å være i ketose - så kan man også være i ketose på generell lavkarbo. Mange kan spise en del karbohydrater (hvis man med generell lavkarbo mener mer karbohydrater) og likevel være i ketose.

Ketolyse er en lavkabodiett, men en lavkarbodiett trenger ikke nødvendigvis være en ketogen diett.

Og JA man kan være i ketose på generell lavkarbo

Gammel 15-08-09, 21:51   #18
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Vaffel, her.

Ellers, når det gjelder rådene om pauser og ang graviditet osv... så slår det meg når jeg leser at Torkil er lege... og at han muligens har "sikret seg" slik at ingen skal ha noe å "ta han" for? Det er mine tanker om det som kan se ut som overforsiktighet.

Hadde det ikke blitt ramaskrik HVIS han hadde anbefalt ketolyse sammenhengene i ualminnelig tid og noen mot formodning kanskje reagerte på det?? Jeg har forstått det slik at det ikke har vært gjennomført undersøkelser over lengere tid og at han derfor IKKE kan anbefale det utover uttestet tid.

Sist redigert av Kanutten : 15-08-09 kl 22:17.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 22:01   #19
Vaffel
Medlem

Vaffel sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
Vaffel har en fantastisk aura rundt segVaffel har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hadde det ikke blitt ramaskrik HVIS han hadde anbefalt ketolyse sammenhengene i ualminnelig tid og noen mot formodning kanskje reagert på det?? Jeg har forstått det slik at det ikke har vært gjennomført undersøkelser over lengere tid og at han derfor IKKE kan anbefale det utover uttestet tid.

Ja, det var noe sånnt jeg mente.

Vaffel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig moderat/restrektiv lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 22:13   #20
Meatscience
Medlem

Meatscience sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Kanskje vi skulle tipse Torkil om denne tråden så han kan svare på disse spørsmålene?

Usikker på hvordan jeg kontakter ham, men du kan gjerne gjøre det hvis du har den informasjonen.

Gammel 15-08-09, 22:16   #21
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Meatscience, her.

Usikker på hvordan jeg kontakter ham, men du kan gjerne gjøre det hvis du har den informasjonen.

Torkil finner du her: http://forum.lavkarbo.no/member.php?u=935

Gammel 15-08-09, 22:20   #22
Veggpryd
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hadde det ikke blitt ramaskrik HVIS han hadde anbefalt ketolyse sammenhengene i ualminnelig tid og noen mot formodning kanskje reagerte på det?? Jeg har forstått det slik at det ikke har vært gjennomført undersøkelser over lengere tid og at han derfor IKKE kan anbefale det utover uttestet tid.

Men forskning... eh. Hva med de millionene år mennesker har levd som jegere? Jeg synes det er bevis nok.

Gammel 15-08-09, 22:22   #23
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Men forskning... eh. Hva med de millionene år mennesker har levd som jegere? Jeg synes det er bevis nok.

Er ikke slik det fungerer når noen anbefaler noe, da må grundig gjennomtestet materiell fremlegges.... Ellers kan konsekvensene bli erstatningssøksmål i millionklassen...

Sist redigert av Kanutten : 15-08-09 kl 22:38.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 22:23   #24
Viclin
Seniormedlem

Viclin sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Trodde også jeg kunne boka nesten utenat, men jeg tror ikke jeg har sett på oppskriftdelen engang. Har bare hørt på dere og lest her inne, jeg.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 22:25   #25
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Jeg har bedt Torkil se på denne tråden

Så svarer han nok ved anledning.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hmm... Skjønner ikke helt dette med blogger cathrine Generell diskusjon 1 04-04-08 14:29
Jeg skjønner ikke helt dette ... Lollypop! Ketolysekuren 9 31-08-07 14:00
Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt ... Kokosbolla :o) Ketolysekuren 9 09-08-07 11:36
Off, i dag slo ikke stixen ut - skjønner ikke helt det altså =( Tette80 Ketolysekuren 5 29-04-07 12:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:12.