Vis enkelt innlegg
Gammel 14-10-09, 00:12   #6
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Saltsmak og ketolyse

Jeg synes at all mat (nesten) som ikke er usaltet, er for salt...
Jeg bruker seltin salt og bare bitte litt.
Før i tiden, da jeg gikk over til seltin salt, så tror jeg at jeg brukte dobbelt så mye seltin som salt. Jeg syntes ikke at det smakte noe i det hele tatt... men da var jeg også en røyker.
Nå liker jeg andre krydderier bedre, og er ikke så opptatt av saltet.

I dag er det snart 6 år siden jeg sluttet å røyke, så jeg tror ikke at det er hele forklaringen. Det er nok mer at jeg er blitt vant til renere mat uten tilsatt salt og sukker.

Jeg så et program (for to-tre år siden) med Jamie Oliver hvor han viste hvor mye salt det var i ferdiglaget pastasaus .
Han tok 5 dl vann og hadde oppi saltet som er i 5 dl tomat/pastasaus. Det var ingen som kunne drikke det.... . Så hadde han oppi den mengden sukker som er i et glass pastasaus.......... og voila; det kunne drikkes!
Deretter demonstrerte han hvor kjapt det gikk å lage pasta/tomatsaus selv, og jeg har aldri sett meg tilbake, he,he.
(Hakk opp 1/2 løk og 1 tl 2 hvitløksfedd. Varm opp litt olivenolje i en liten gryte og fres løken kjapt til den er gylden.
Hell over en boks hakkede tomater. Varmes opp og ha oppi basilikum (fortrinnsvis fersk) og andre krydderier man liker.
Hvis man ikke liker tomatklumper i sausen, så kjører man stavmikseren nedi gryten til ønsket konsistens.... Yummi, yummi )

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat