Vis enkelt innlegg
Gammel 02-11-09, 16:22   #158
frifuggel
Seniormedlem

frifuggel sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 61
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?

Siden da en person som har gennomlevd sykdommen har et bredere forsvar mot influensa enn en som "bare" har fått vaksine, vil jeg påstå at den ikke vaksinerte står bedre rustet til å takle neste omgang med mutert influensavirus.

Nja, dette er også en ting de lærde strides om. Det finnes nok av de som mener at man er "like immun" om man tar vaksinen, som man blir av å ha hatt influensaen, nettopp med bakgrunn i at den muterer så raskt. Og det som er mer enn litt skummelt, synes jeg, er at vi i Norge nå har en situasjon der viruses aktivt smitter frem og tilbake mellom menneske og dyr (griser), og det scenarioet er skrekken, for mange forskere på smittespredning/virusstammer. Muteringen går raskere enn hos de fleste andre virus.. Vaksinen, i likhet med sykdommens påvirkning av immunforsvaret, er en boost, ikke en sovepute..

Som jeg har sagt tidligere, man finner den informasjonen man leter etter, i internet-alderen. Mener fremdeles dette er en sak der man baserer seg på tro/overbevisning og, til tider, overload av informasjon. En overload som gjør oss lei av hele spørsmålet, eller at man får en selektiv filtrering som gjør dette til en "kampsak", ser man føler at man sitter på sannheten. Så får diskusjonen om hva som er "sannheten" komme senere, den gjør gjerne det, når flere fakta ligger på bordet og er tilgjengelig for allmenheten. Dvs meg

Tar sprøyta, og har faktisk tiltro til at de som styrer med dette har kompetanse på området. Er sånn at om jeg ikke klarer å lese meg til et klart svar på ting jeg lurer på, så blir jeg rimelig handlingslammet. Så da leser jeg helst det som kommer fra (norske) myndigheter, og prøver å stole på at de vet hva de sier. Resten tillegger jeg VG...