Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Influensavaksine, skal dere ta den?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 02-11-09, 15:43   #151
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Men det der er omdiskutert! Vi vaksinerer jo barna våre ....de er jo ikke dårligere rustet enn de som ikke er vaksinert?

Nå fremstår jeg som tidenes mest stae antivaksineringstulling, men for meg er det vanskelig å overse fakta som dette:

I USA gis det nå 36 vaksine-injeksjoner I løpet av barnets første 18 måneder og 68 vaksine-injeksjoner i løpet av de første 18 år. Verdens mest vaksinerte barn befinner seg i USA. Samtidig er det et faktum at amerikanske barn aldri har vært mer sykelige enn nå.MMR-vaksinen har ført til at det har dukket opp en atypisk form for voksen-meslinger som ikke fantes før MMR ble introdusert. Dette er menneskeskapte «Frankensteins meslinger» som kan være svært alvorlig og føre til komplikasjoner og død.
Påskuddet for at det gis vaksine mot meslinger er at 1 av 100.000 barn kan få «hjernefeber» som en følge av sykdommen.

For meg er slikt dette mer skremmende enn muligheten for å få en sykdom. Hvor lang tid vil det ta før vi i Norge finner alle disse vaksinene helt nødvendige ?

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 15:57   #152
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Men det der er omdiskutert! Vi vaksinerer jo barna våre ....de er jo ikke dårligere rustet enn de som ikke er vaksinert? Da var det vel ingen vits å vaksinere? Poenget er vel at ja..HVIS man overlever svineinfluensa, tuberkulose..osv.. har man sterkere imunforsvar, men hva med de som ikke overlever? De stiller ikke noe sterkere ved neste utbrudd, da er de jo døde!

Hentet fra Forskning.no:

Når vi blir syke eller vaksinerte, skaffer immunforsvaret seg en fantomtegning av «forbryteren». Litt forenklet kan man si at antistoff-politiet patruljerer alle innganger til kroppen med en kopi av tegningen og kan raskt gripe inn hvis de identifiserer viruset eller bakterie som er avbildet.

Influensavirus muterer, og i løpet av en årstid har det endret seg så mye at «fantomtegningen» ikke lenger ligner. Derfor er det nødvendig å la seg vaksinere hvert år.
Influensavirus er en hel familie av forskjellige virus. Noen er i omløp blant mennesker, andre, som for eksempel H5N1 og H7N1, blant fugler.

Siden da en person som har gennomlevd sykdommen har et bredere forsvar mot influensa enn en som "bare" har fått vaksine, vil jeg påstå at den ikke vaksinerte står bedre rustet til å takle neste omgang med mutert influensavirus.

Det må vaksineres mot influensa hver år fordi viruset muterer, men vi vaksineres mot røde hunder og lignende sykdommer EN gang,og det holder for de aller fleste.

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 16:02   #153
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Svineinfluensavaksinen – og hurtiggodkjennelsesprosessen - er under ild. Vaksinene er mye mer dødelig enn svineinfluensaen, massevaksinasjon er en oppskrift på katastrofe, sier doktor Mae-Wan Ho og professor Joe Cummins.

Vaksinene er mye mer dødelige enn svineinfluensaen? Javel, vi får nå se om over 6000 stk dør av vaksinene i nærmeste fremtid. *venter spent*

Gammel 02-11-09, 16:05   #154
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vaksinene er mye mer dødelige enn svineinfluensaen? Javel, vi får nå se om over 6000 stk dør av vaksinene i nærmeste fremtid. *venter spent*

I Sverige er det registrert 20 alvorlige bivirkninger på 1,4 mill vaksinerte mennesker!
Ikke veldig mye å skrike opp om, syns nå jeg!

Gammel 02-11-09, 16:13   #155
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Og det argumentet med at ferdigrøyk og ferskvannsfisk inneholder mer formaldahyd og kvikksølvforbindelser kan man få billig av meg (nå røyker ikke jeg ferdigrøyk, forsåvidt), for det er vel en viss forskjell på å spise noe og få det injisert direkte i blodbanene!

Sprøyten gis vel intramuskulært, dessuten - kvikksølv tatt opp gjennom tarm havner akkurat like fullt i blodet, så det er ikke særlig forskjell nei.

Gammel 02-11-09, 16:16   #156
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Dessuten, hvorfor hauses akkurat denne vaksinen sånn opp, når den er omtrent like godt utprøvd som vanlige influensavaksiner? Den inneholder vel omtrent de samme virkestoffene, og influensavaksiner som gruppe er jo svært godt utprøvd, men siden influensavirus varierer fra år til år er aldri enkelte influensavaksiner utprøvd i stor skala. Jeg tror ikke denne vaksinen er skumlere enn sesonginfluensa-vaksiner, jeg tror heller det er media som har hauset opp dette såpass mye at folk er blitt engstelige pga. dét.

Gammel 02-11-09, 16:21   #157
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Dessuten, hvorfor hauses akkurat denne vaksinen sånn opp, når den er omtrent like godt utprøvd som vanlige influensavaksiner? Den inneholder vel omtrent de samme virkestoffene, og influensavaksiner som gruppe er jo svært godt utprøvd, men siden influensavirus varierer fra år til år er aldri enkelte influensavaksiner utprøvd i stor skala. Jeg tror ikke denne vaksinen er skumlere enn sesonginfluensa-vaksiner, jeg tror heller det er media som har hauset opp dette såpass mye at folk er blitt engstelige pga. dét.

Ja, det kan jeg være enig i.

Jeg kommer uansett ikke til å vaksinere meg, immun eller ikke så ser jeg ingen grunn til det overhodet. Det håper jeg folk respekterer.
Faktisk er det en kompis av meg som går rundt og prøver å finne noen som kan smitte han innen to uker , sånn at han kan unggå å ta vaksinen, ettersom han står som hoveddonor av nyre til broren sin.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 16:22   #158
frifuggel
Seniormedlem

frifuggel sin avatar

Hvor: Østlandet
Alder: 61
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Siden da en person som har gennomlevd sykdommen har et bredere forsvar mot influensa enn en som "bare" har fått vaksine, vil jeg påstå at den ikke vaksinerte står bedre rustet til å takle neste omgang med mutert influensavirus.

Nja, dette er også en ting de lærde strides om. Det finnes nok av de som mener at man er "like immun" om man tar vaksinen, som man blir av å ha hatt influensaen, nettopp med bakgrunn i at den muterer så raskt. Og det som er mer enn litt skummelt, synes jeg, er at vi i Norge nå har en situasjon der viruses aktivt smitter frem og tilbake mellom menneske og dyr (griser), og det scenarioet er skrekken, for mange forskere på smittespredning/virusstammer. Muteringen går raskere enn hos de fleste andre virus.. Vaksinen, i likhet med sykdommens påvirkning av immunforsvaret, er en boost, ikke en sovepute..

Som jeg har sagt tidligere, man finner den informasjonen man leter etter, i internet-alderen. Mener fremdeles dette er en sak der man baserer seg på tro/overbevisning og, til tider, overload av informasjon. En overload som gjør oss lei av hele spørsmålet, eller at man får en selektiv filtrering som gjør dette til en "kampsak", ser man føler at man sitter på sannheten. Så får diskusjonen om hva som er "sannheten" komme senere, den gjør gjerne det, når flere fakta ligger på bordet og er tilgjengelig for allmenheten. Dvs meg

Tar sprøyta, og har faktisk tiltro til at de som styrer med dette har kompetanse på området. Er sånn at om jeg ikke klarer å lese meg til et klart svar på ting jeg lurer på, så blir jeg rimelig handlingslammet. Så da leser jeg helst det som kommer fra (norske) myndigheter, og prøver å stole på at de vet hva de sier. Resten tillegger jeg VG...

Gammel 02-11-09, 16:30   #159
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Opprinnelig lagt inn av frifuggel, her.

Tar sprøyta, og har faktisk tiltro til at de som styrer med dette har kompetanse på området. Er sånn at om jeg ikke klarer å lese meg til et klart svar på ting jeg lurer på, så blir jeg rimelig handlingslammet. Så da leser jeg helst det som kommer fra (norske) myndigheter, og prøver å stole på at de vet hva de sier. Resten tillegger jeg VG...

Samme her. Jeg har blitt introdusert for ganske mange useriøse halleluja-nettsider i diskusjoner om vaksinen, og sånne nettsider + tabloider som VG og lignende styrer jeg glatt unna og setter heller min tiltro til myndighetene og de som jobber med dette og HAR peiling.

Gammel 02-11-09, 16:31   #160
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Jeg tror ikke denne vaksinen er skumlere enn sesonginfluensa-vaksiner, jeg tror heller det er media som har hauset opp dette såpass mye at folk er blitt engstelige pga. dét.

Da gjelder vel det for selve influensaen også

Før bilder
Etter bilder
Gammel 02-11-09, 16:48   #161
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Du velger å ta vaksinen og jeg velger å ikke ta den.
Enkelt og greit

(selv om jeg aldri i verden kommer til å skjønne logikken i at det er ok at 1000-1500 mennesker dør av sesonginfluensa, mens Norge blir snudd på hodet pga de 100 helseministeren antas kan dø av svinevarianten...)

Gammel 02-11-09, 17:26   #162
Fluke
Medlem

Medlem siden: Oct 2009
Fluke har en fantastisk aura rundt segFluke har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Jeg mener fortsatt at de som lar seg vaksinere har dårligere beskyttelse mot en ny bølge influensa enn de som som gjennomlever sykdommen.

Det forutsetter selvfølgelig at man overlever sykdommen. Den influensaen det refereres til tok knekken på ganske mange mennesker. Og det stemmer kanskje at "det som ikke dreper deg gjør deg sterkere" og at de sterkeste skal overleve, men jeg liker ikke helt tanken og håper at de fleste vaksinerer seg sånn at vi kan beskytte dem som ikke kan det selv. :kommunist:

Fluke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 17:26   #163
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Da gjelder vel det for selve influensaen også

Så absolutt. VG er jo en skikkelig Se & Hør-avis, folk må snart innse det og ikke bli hysteriske av alt de leser i den avisen der. Jeg misliker VG til de grader sånn som de holder på. Søppeltabloid!
Men faktum er jo at svineriet kan angripe hvem som helst, også små barn, så jeg har lyst å vaksinere meg for å ha større sjanse til å slippe unna sjiten, både av økonomiske årsaker og fordi jeg ikke orker tanken, ble så dårlig av influensa sist at jeg nesten trodde jeg skulle dø. Og jeg vil helst unngå å se mine egne barn bli så syke.

Gammel 02-11-09, 17:28   #164
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Det forutsetter selvfølgelig at man overlever sykdommen. Den influensaen det refereres til tok knekken på ganske mange mennesker. Og det stemmer kanskje at "det som ikke dreper deg gjør deg sterkere" og at de sterkeste skal overleve, men jeg liker ikke helt tanken og håper at de fleste vaksinerer seg sånn at vi kan beskytte dem som ikke kan det selv. :kommunist:

Enig. Survival of the fittest er en avskyelig holdning i dag, synes jeg.

Gammel 02-11-09, 17:35   #165
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Gutter og jenter, takk for debatten....den har vært givende og har underholdt meg i dag :-))

Nå kaster jeg inn håndkleet i akkurat denne tråden med noen velvalgte ord....

Det sies jo også at Lavkarbo/LCHF beskytter mot virusinfeksjoner bedre enn vanlig høykarbokost

Før bilder
Etter bilder
Gammel 02-11-09, 17:58   #166
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Ooog dauen skal jo en årsak ha..

Noen dør ikke av vaksina, men med vaksina. Noen dør ikke av svineinfluensaen, men med den...
Og det er kanskje DET som er vansklig å bevise?? HVIS jeg står med foten 99% i grava, så tar jeg vaksina og dør. Da blir det jo feil å si at vaksina har skylda. Men på samme måte; jeg er frisk som en fisk!!! MEN så får jeg influensaen og dør... Og influensaen får skylda. Det kun Vår Herre vet er at jeg hadde en hjertesykdom som ikke hadde latt meg bli særlig gammal likavel.

Til sammenligning så tror jeg at det er flere friske spreke unge/ungdommer som dør på idrettsarenaen hvert år enn hva influensaen/vaksinaen sannsynligvis vil kreve..

Gammel 02-11-09, 18:08   #167
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Det sies jo også at Lavkarbo/LCHF beskytter mot virusinfeksjoner bedre enn vanlig høykarbokost

DET er jeg faktisk ganske sikker på at det gjør, jeg tror lavkarbomat beskytter immunforsvaret mye bedre enn vanlig tradisjonelt kosthold.

Det skumle er jo alle de tingene utenom maten, rengjøringsmidler, såper, hudkremer, forurensning osv. Og røyker kan ødelegger man jo hvertfall kroppen. Men man får ruste kroppen så godt man kan.

Gammel 02-11-09, 18:28   #168
arkine
Seniormedlem

arkine sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 71
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Så det er bare folk vi kan unnvære uansett?

?????

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 18:39   #169
arkine
Seniormedlem

arkine sin avatar

arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

1 barn ble hjerneskadet av en vaksine og ja, det er grusomt. Men hvor mange tusen barn døde av sykdommene som nå er utryddet takket være vaksinene? Og tenk om flere og flere tenker som deg og sykdommene blomstrer opp igjen? Jippi?

så enig med deg

og vis ikke folk vaksinere sine barn , kan tilog med polie komme tilbake , den er nesten utryddet her i landet ,men den sniker seg desverre inn igjen med våre nye landsmenn,
og da kan de som ikke er vaksinert få denne sykdommen og smitte andre ,,

er det det vi vil her i landet , få tilbake utryddet sykdommer fordi noen enkelte hysteriske foreldre ikke vil vaksinere sine barn

at enkelte er skeptiske til svineinfluvaksin ja det kan jeg forstå..er selv i risikogruppen ,men mitt legekontor drøsser det inn med folk og jeg har fått beskjed om og vente ,,for de har nok pasienter
sikkert mange som ikke er i risikogruppen også

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 18:44   #170
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

så enig med deg

og vis ikke folk vaksinere sine barn , kan tilog med polie komme tilbake , den er nesten utryddet her i landet ,men den sniker seg desverre inn igjen med våre nye landsmenn,
og da kan de som ikke er vaksinert få denne sykdommen og smitte andre ,,

er det det vi vil her i landet , få tilbake utryddet sykdommer fordi noen enkelte hysteriske foreldre ikke vil vaksinere sine barn

Unnskyld meg, men er jeg blant de hysteriske siden jeg IKKE ville vaksinere mine barn da de var små ?
Hehe, hva kaller du da det som herjer landet nå? Fordi man frykter 100 dødsfall ??

Gammel 02-11-09, 18:56   #171
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Det er litt forskjell på polio og svineinfluensa. Hvis vi slutter å vaksinere barna våre vil flere av disse sykdommene komme tilbake og det er katastrofalt.

Gammel 02-11-09, 19:00   #172
arkine
Seniormedlem

arkine sin avatar

Unnskyld meg, men er jeg blant de hysteriske siden jeg IKKE ville vaksinere mine barn da de var små ?
Hehe, hva kaller du da det som herjer landet nå? Fordi man frykter 100 dødsfall ??

ja du var blant de hysteriske den gangen, har barn på samme alder som dine og de er begge vaksinert for barnesykdommer
og husker godt at det var et barn som ble hjerneskadet ,men det er fremdelse ikke bevist at det var av vaksinene

tenk om de fleste hadde tengt som deg den gangen ,, tror du virklig ikke at dine barn også kunne vært i faresonen den gangen ,, men takket være alle vi andre som vaksinerte våre barn ,, har dine sluppet og få alle disse sykdommer

Gammel 02-11-09, 19:02   #173
arkine
Seniormedlem

arkine sin avatar

svineinfluensen , kan nok ikke helt sammenlignes med barnevaksiner som er vært på markedet i alle fall 40 år eller mer

Gammel 02-11-09, 19:06   #174
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Synes alle argumenter for og mot vaksina er bra jeg.

Og jeg synes at man burde akseptere hver enkelts holdning.

UANSETT hva man velger vil det gi dødsfall, men det vil også berge. Og jeg er sikker på at alle og enhver har tenkt nøye gjennom de valg de gjør.

Jeg må nok tenke litt mer...

Gammel 02-11-09, 19:09   #175
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Og jeg synes at man burde akseptere hver enkelts holdning.

Jeg klarer faktisk ikke å respektere holdningen om å være imot alle vaksiner. Jeg kan prøve å akseptere at sånn er det, men å respektere det? Nei det klarer jeg virkelig ikke. Jeg synes folk som ikke (nå snakker jeg ikke om medisinske årsaker) følger barne-vaksineprogrammet setter andre barn og fremtiden i fare, og jeg respekterer dette omtrent like mye som jeg respekterer mobbing.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skal dere spise 17. mai? candyland Ketolysekuren 60 17-05-09 22:51
Influensavaksine, hva mener dere om det? nalana Fysisk og mental helse 30 31-03-09 19:08
Hva for noe godt skal dere kose dere med i helgen? miss_chica Ketolysekuren 57 30-01-09 19:39
Hva spiser dere når dere skal kose dere? Lisekir Dr Lindbergs 11 24-04-08 09:08
Hva gjør dere når dere skal i bursdag etc? Zoë Vedvarende vekttap 7 02-05-04 20:13

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:42.