Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?
Jeg har noen ganske klare kostholdsrestriksjoner i tillegg til at jeg kutter karbo. Jeg spiser rett og slett så lite juks som mulig. Som en ekte kjøkkenentusiast synes jeg det er flott å kunne la gode råvarer ende opp i sunn mat.
Min plan er å på sikt gå over til et ikke-ketogent, fettrikt lav-karbo kosthold, hvor jeg kan bruke "normale matvarer" i moderasjon. Og da vil jeg definitivt bruke hvetemel til å jevne saus, jeg vil gjeninnføre rotfrukter (i moderasjon!), og så videre. I månedene fram til dette klarer jeg meg fint uten juks. For andre, som pga diabetes, matintoleranse eller andre årsaker aldri vil kunne spise sentrale matvarer i vestlig kjøkken ser jeg det som mer naturlig at de erstatter disse med andre naturlige produkter.
Når det gjelder søtt er jeg ganske overbevist om at søtt kun er til fest. Søtsmak og alkoholrus er begge hyggelige ting, og akkurat som jeg heller drikker en god vin i helgen enn hjemmebrent hver dag, vil jeg heller spise en liten crème brulée (på skikkelig vanilje, fløte, egg og sukker) eller ekte italiensk is en sjelden gang enn litt juksesjokolade hver dag.
...men jeg skal innrømme at krem med bringebær er et godt alternativ hvis man føler at man trenger hverdagsdessert...
|