Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#26 |
Medlem
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() |
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?
Nettopp. Og jeg har også lest flere steder at et glass rød vin faktisk har positiv effekt på nettopp hjertet om det inntas innimellom. Selv drikker jeg alkohol så lite at jeg kan telle glassene jeg tar i løpet av året på en hånd. Men de få gangene jeg gjør det, er det kos. Sist redigert av EmilyB : 18-03-10 kl 15:04. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketose
![]() |
![]() |
#27 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?Jeg tror faktisk en av de største grunnene til at jeg i praksis ikke har rørt hvete eller sukker på snart fire år er fordi jeg aldri har forbydt meg selv å spise det. Det handler ikke om hva jeg må avstå fra å spise, men hva jeg faktisk kan spise! Det har vært en nyttig tankegang for meg. Jeg gikk langsomt over fra høykarbo til lavkarbo i min tid. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Østfold
![]() |
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?For meg er den sosiale biten rundt mat viktig. Å alltid skulle skille meg ut med egen mat, og ingen dessert etc føles ikke riktig. Da synes jeg det er bedre å lage f.eks. en "lovlig" sjokolademousse eller en "lovlig" ostekake. Men det er selvfølgelig ikke en dagligdags greie, men når vi har besøk, eller skal kose oss litt ekstra i helgen med ungene. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Skaldeman
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem
![]() |
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?"lovlig" sjokolademousse eller en "lovlig" ostekake. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Skaldeman
![]() |
![]() |
#30 |
Supermoderator
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?De eneste kakene her inne fra som jeg har likt, er gerds ostekake og black sunday, men det er jo mest fordi de ikke består av noe særlig med erstatningsprodukter, og ikke er særlig søte. Ostekaka luxa jeg opp med macademianøtter i bunnen, og mascarpone i lokket, og hadde minimalt med søtning, men i stedet for mye saft fra litt overmodne bær. Den gikk så fullstendig hjem da jeg hadde med den i bryllup! |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 42
![]() ![]() |
Hoho, enig med deg der |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker
![]() |
![]() |
#32 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?Poenget med innlegget var at jeg synes ikke noe om erstatninger i det hele tatt. Stevia er unntaket, siden det inneholder ting kroppen vår kan bruke. Stevia finnes i naturen. Det gjør ikke erstatninger. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#33 |
Jeg kan og jeg vil!
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
hvilke erstatninger er det? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: 1
![]() |
![]() |
#34 |
Supermoderator
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?Ja, nettopp, DU synes ikke noe om det, men nå sitter vel ikke du heller med den hele og fulle sannhet for alle?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Jeg kan og jeg vil!
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Amen! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: 1
![]() |
![]() |
#36 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Dette sier han fordi det er forsket for lite på det. Det er ikke noe som tyder på at det er skadelig, men som lege må han ha sitt på det tørre og anbefaler "offisielt" at man tar en pause etter 6 mnd |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?Hei, |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ketolyse
![]() |
![]() |
#38 |
Medlem
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
![]() ![]() |
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?Ja til litt lørdag hele uka sier nå jeg! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle
![]() |
![]() |
#39 |
Sperret
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?Jeg synes alle bør respekteres for at de velger å spise det de gjør. Ingen andre har noe med det. Ikke noe poeng å prøve å oppdra andre til å spise annerledes, kritisere dem etc. Gi folk kunnskap, så kan de avgjøre selv. At man blander sammen ting som frø, kakao, soyaprotein, nøtter, egg og olje er ikke noen erstatning. Det ville hett noe annet om vi ikke hadde hatt den historien vi har. Noen har ikke godt av melkeprodukter. Det betyr ikke at alle skal unngå det. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert
![]() |
![]() |
#40 |
Seniormedlem
Maltitol og xylitol påvirker blodsukkeret hos de aller fleste, ref Dag Viljen/mat og helse. Johannesbrødkjernemel er vel kanskje greit (ettersom flere her på lavkarbo bruker det) men hvete eller potetmel er det jo ikke "legitimt" å jevne sauser med akkurat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#41 |
Seniormedlem
Det kan hende det ikke når frem, det er heller ikke min mening. Rett og slett fordi jeg ikke har det minste med å fortelle andre hva de skal spise. Men de aller fleste har ikke gjorts om arnakristin for eksempel. Lest seg opp i forkant. Jeg tror langt de fleste her har nok med sin hverdag, om en ikke skal begynne å studere alt som er skrevet om emnet. Og det kan i sin tur føre til at man ikke tenker så mye over det man spiser. Man leter helt naturlig etter erstatninger- Gudene vet at jeg gjorde det, til overmål. Helt til jeg fikk lest nok litteratur. Så jeg hadde lyst til å "ruske" opp i folk som ikke har - helt naturlig nok - tenkt over hva de spiser. Jeg tenkte ikke over det som sagt, før ting i bøker fanget min oppmerksomhet, og jeg fikk mange a-ha opplevelser da jeg skjønte hvordan hjernen fungerte - hvorfor noen får insulin økning av sukrin, mens andre ikke gjør det. Det mentale systemet kan overstyre hormonene og fremkalle fysiske reaksjoner som ikke er ønskelig. Tenk på å stappe en sitron i munnenen og tygge på den - bare tanken gjør at du får vann i munnen, enda det ikke er en sitron der. Erstatninger kan gjøre det samme som ekte vare gjør, hos noen. Så unødvendig bare. Fet fisk vil ALDRI fremkalle insulin økning, hverken ved å tenke på det, eller faktisk å spise det. Men det fremkaller vel heller ikke "kose" følelsen, for vi har ikke tradisjon med å kose oss med fet fisk og en god film i påsken? Vi har prøvd å innføre nye tradisjoner her i uken - stekt flesk som kos til filmer. Forandring i livsstil, betyr forandring i stilen vi lever på. Tenke nytt og annerledes. De fleste vil ikke, og det er greit. Men for de som ikke hadde tenkt tanken...noen vil kanskje synes det vil være befriende? Dårlig forklart, men jeg har ikke helt ordet i min makt her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Seniormedlem
Da blir det kanskje litt som Fedon Lindberg? Som offisielt sier at man nå ikke har noen resultater som tilsier at mettet fett er så skadelig som man har trodd, men "off the record" er han nå blitt en ren lchf`er når de gjelder mettet fett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Seniormedlem
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?Men, om man lager ett av disse lavkarbobrødene her inne, med fiberhusk og glutenmel og gudene vet hva...påvirker disse "meltypene" kroppen negativt på noen måte? Er det stivelse i dem? Hva gjør det med min kropp når jeg spiser meg en skive av en pizzabunn med en tskje jbkjm og en spiseskje glutenmel i? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
![]() |
![]() |
#44 |
Seniormedlem
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?Ja si det du.. Jeg har ingen anelse. Selv spiser jeg ikke pizza lenger. De eneste "pizzaene" jeg spiser, er de som kalles "minipizza", og der lages bunnen av kavli ostekjeks |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
![]() ![]() ![]() |
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?Jeg tror man må innse at de fleste av oss ikke har "fanatiker-genet", og med det mener jeg ikke noe negativt, men det er svært få mennesker som greier å legge om livsstilen helt og holdent fra dag 1. Selv har jeg lest alt fra Fedon Lindberg til Lutz og ketolysekuren. Men det tok tid før jeg greide å komme igang med å endre på ting, og ennå er jeg bare i startgropa. Noen av oss må lirke inn endringene i hverdagsrutinene en eller en, og det er selvfølgelig ikke optimalt, men for hver dag som går, er jeg er ett skritt nærmere et sunt kosthold. Noen av oss må få lov til å gå omveien om "erstatninger", da det iallefall for meg er den eneste måten JEG greier å forandre meg på. Så er vi vel litt annenrangs, vi som tar veien "omveien" med eurodiett, kunstig sukker og erstatningsbrød, men vi får gradvis bedre helse vi også, selv om det går litt treigere! Skal man prøve å endre holdninger hos folk flest, må man la folk få lov til å "kose seg", mat er ikke bare brensel. Jeg ser poenget med at man burde slutte å bruke mat som kos osv, men hvor mange greier å ha ett så avklart forhold til mat?? For meg er det en kjempeseier bare det å greie å bare "kose meg" (med erstatninger) i helga, og ikke hver dag som før!! Kanskje jeg på sikt greier å kose meg med bare ren og sunn mat, men fortell ikke meg at det er gjort over natta, da blir jeg bare desperat og gir blaffen i å endre meg. La nå alle få lov å gjøre ting slik det passer dem. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse.
![]() |
![]() |
#46 |
Sperret
![]() ![]() |
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?Søtt vekker apetitten. Når akkurat det søteste som mais/korn, gulrøtter, epler, sukker og bær skal begrenses eller unnlates helt er det ikke så rart at man ser etter noe annet søtt. Uten apetitt er det å være sulten bare et problem. Tror nok det er mulig å avvennes de apetittvekkere vi er vant til, men da må vi være innstilt på det. Mat blir litt kjedelige greier som ikke man tenker på før man er sulten, i motsetning til karbokosthold der apetitten gjør at man vil ha noe søtt både titt og ofte. Og akkurat når man ikke drives av apetitt mer spiser vi mindre og går ned i vekt. Vi spiser det vi trenger, ikke mer eller mindre. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert
![]() |
![]() |
#47 |
Medlem
![]() ![]() |
For ordens skyld mente jeg selvfølgelig ikke at hvete er legitimt på lavkarbo, men at jkb er et naturlig produkt og slik hvete er vanlig å jevne med i et vanlig kosthold er ikke jkb et kustig stoff, og dermed like naturlig og bra å jevne med på et lavkarbokosthold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Medlem
![]() ![]() |
Du må "tolke" oppskriftene, (fett og fiber gjør at blodsukkeret stiger sakte fordi kroppen må jobbe med å bryte ned dette. Da frigjis normalt lite insulin på engang. Økt insulin og blodsukker= økt fettlagring.)Det er lite stivelse i frø og nøtter, hvis du ser på Lollypops ketolyse grovbrød f. eks er det kun 3 g karbo pr 100g, og det forstår du også utav oppskriften: Cottage cheese, egg, salt, kruskakli, sesamfrø,linfrø og matolje. Ved å titte rundt på næringsdeklarasjoner på varer du er interessert i ser du fort hvor det er mye karbo og stivelse. Du kan alltid trekke fra fiber, så får du totalt karbo innhold. Det er ikke karbo/stivelse i JKB, glutenmel vet jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Juniormedlem
![]() |
Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?Jeg har noen ganske klare kostholdsrestriksjoner i tillegg til at jeg kutter karbo. Jeg spiser rett og slett så lite juks som mulig. Som en ekte kjøkkenentusiast synes jeg det er flott å kunne la gode råvarer ende opp i sunn mat. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Trening og karbo etter prat med olympiatoppen | dydde | Trening | 20 | 25-04-09 23:10 |
Erstatninger | Kattemor | Generell diskusjon | 5 | 10-07-08 19:10 |
Hvorfor synes mannen vaflene har ettersmak mens jeg synes de smaker vanlig? | Dolly | Ketolysekuren | 9 | 30-03-07 17:32 |
Erstatninger for sukker... | Hyper | Nyheter / media | 15 | 02-10-06 11:09 |