Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Synes det er så mye prat om erstatninger?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 18-03-10, 14:56   #26
EmilyB
Medlem

Medlem siden: Aug 2009
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jo, men du ser jo selv at det finnes noen nyanser her også, sånn som at du nevner alkohol. Å drikke ett eller to glass vin hver lørdag er ikke alkoholisme, og vil heller ikke føre til avhengighet hos flesteparten av oss.

Nettopp. Og jeg har også lest flere steder at et glass rød vin faktisk har positiv effekt på nettopp hjertet om det inntas innimellom. Selv drikker jeg alkohol så lite at jeg kan telle glassene jeg tar i løpet av året på en hånd. Men de få gangene jeg gjør det, er det kos.

Dessuten har jeg samme erfaring som Imset: Hvis jeg hadde visst at jeg aldri mer kunne spise sukker, ville jeg fått store cravings.Og jeg tror heller ikke det er skadelig å spise det et par ganger i året.Det viktigste for helsen din er hva du gjør hver eneste dag året igjennom, ikke hva du gjør noen få ganger innimellom, tenker jeg.

For mange kan det dessuten være bedre og lettere å holde seg til en ny måte å spise på, om man kan trappe ned på enkelte ting som godis ved å bruke andre alternativer istedenfor å gå "cold turkey" med en gang. For min egen del klarte jeg å slutte helt med cola ved å gå over til pepsi max. Etter hvert sluttet jeg også med pepsi max, men jeg tror ikke jeg ville orket å kutte brått begge deler med en gang. Men det som funker for noen, funker selvsagt ikke for alle.

Sist redigert av EmilyB : 18-03-10 kl 15:04.
EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 15:24   #27
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg tror faktisk en av de største grunnene til at jeg i praksis ikke har rørt hvete eller sukker på snart fire år er fordi jeg aldri har forbydt meg selv å spise det. Det handler ikke om hva jeg må avstå fra å spise, men hva jeg faktisk kan spise! Det har vært en nyttig tankegang for meg. Jeg gikk langsomt over fra høykarbo til lavkarbo i min tid.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 08:37   #28
kiwo
Medlem

kiwo sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Østfold
kiwo er på en erverdig vei

For meg er den sosiale biten rundt mat viktig. Å alltid skulle skille meg ut med egen mat, og ingen dessert etc føles ikke riktig. Da synes jeg det er bedre å lage f.eks. en "lovlig" sjokolademousse eller en "lovlig" ostekake. Men det er selvfølgelig ikke en dagligdags greie, men når vi har besøk, eller skal kose oss litt ekstra i helgen med ungene.

Jeg har problemer med å spise egg, bacon o.l. uten brød, så jeg har lagd Gerds brød og Nannahs knekkebrød. (Tusen takk til dere to)Det har hjulpet meg til å mestre denne dietten. Hvorfor noen skal irritere seg over at ikke alle kutter ut erstatninger, det skjønner jeg ikke. Vi er vel alle forskjellige, og har forskjellige ønsker og forutsetninger. Så får vi respektere hverandre og de valgene vi tar.

kiwo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 08:42   #29
kiwo
Medlem

kiwo sin avatar

kiwo er på en erverdig vei

"lovlig" sjokolademousse eller en "lovlig" ostekake.

Må bare kommentere meg selv Har lagd noen kaker som har endt i søpla Er ikke alt som smaker så godt. Har prøvd noen oppskrifter på kaker her inne, og jeg tror det er endel her inne som ikke er helt kritiske til søte smaker, i ren desperasjon etter KAKE. Og som skriver at dette er nesten som en helt vanlig kake.......

kiwo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 08:58   #30
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

De eneste kakene her inne fra som jeg har likt, er gerds ostekake og black sunday, men det er jo mest fordi de ikke består av noe særlig med erstatningsprodukter, og ikke er særlig søte. Ostekaka luxa jeg opp med macademianøtter i bunnen, og mascarpone i lokket, og hadde minimalt med søtning, men i stedet for mye saft fra litt overmodne bær. Den gikk så fullstendig hjem da jeg hadde med den i bryllup!
Men det skal sies, jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har laget og spist kake siden jeg la om for snart fire år siden.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 19-03-10, 09:21   #31
maynard
Medlem

maynard sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 42
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Val, her.

Av en eller annen grunn var Elvis den første jeg tenkte på

Hoho, enig med deg der

For min del vet jeg hva jeg skal spise, jeg spiser stort sett rent kjøtt/fisk med fett og grønnsaker til. En av de tingene jeg bruker forumet her mest til, er rett og slett for å finne godbiter. Spessielt i de mest kvinnelige tider i måneden så er trangen stor etter sånt :P

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 21:34   #32
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Poenget med innlegget var at jeg synes ikke noe om erstatninger i det hele tatt. Stevia er unntaket, siden det inneholder ting kroppen vår kan bruke. Stevia finnes i naturen. Det gjør ikke erstatninger.
Ketolyse kuren er laget av en sørlendig, som jeg mistenker for å slå mynt på et sunt kosthold. Han har såvidt jeg vet (rett meg om jeg tar feil) sagt at man ikke skal være i Ketose etter endt slanking. Uten grunn, fordi det finnes ingen grunn til å ikke være i en tilstand, som er naturlig for kroppen. Om det er riktig at han har sagt det, åpenbarer det seg mangler i kunnskapen, og styrker mistanken om at han vil tjene penger på dette.
Cravings og sug forsvinner om man ikke "forer" kroppen med erstatninger, da går det ikke bort. Ikke alle vil ha det bort heller, akkurat som røykeren som ikke vil slutte.
Har man en tidsbegrensning på dette kostholdet, ser på det som en "kur", er det i for seg greit, for da har man ikke tenkt å legge om livsstilen.
Men for andre som legger om, forstår jeg ikke poenget med å spise mat som smaker som det som gjorde oss syke og overvektige?
Misforstå meg rett, I Sverige har nå LCHF siden blitt betalingsside, og jeg misliker dette sterkt også. Å slå krone på et kost som er den rett for mennesket som dyr, synes jeg er galt, rett og slett. Det er ikke bare ketolyse kuren jeg er ute etter, men jeg ser at Cravingen er spesielt stor her, kanskje nettopp på grunn av disse erstatningene han tilbyr?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 21:37   #33
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sitat:

kanskje nettopp på grunn av disse erstatningene han tilbyr?

hvilke erstatninger er det?

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 21:47   #34
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Ja, nettopp, DU synes ikke noe om det, men nå sitter vel ikke du heller med den hele og fulle sannhet for alle?!
Jeg har sagt tidligere at jeg er tildels enig med deg. Men måten du legger det fram på synes jeg egentlig er litt trassfremkallende, som når noen skal fortelle meg at det er usunt å røyke og at jeg bør slutte med en gang. Da får jeg lyst til å røyke dobbelt så mye . Kall meg gjerne barnslig, men jeg tror det er en ganske menneskelig reaksjon når voksne mennesker får beskjed av andre om hva de mener de bør gjøre med livene sine, fordi de vet best.
Folk vil uansett hvordan man legger det fram ta sine egne valg til syvende og sist, og dersom man skal nå fram med noen slags misjon om hva som er det beste og sunneste valget, så må man presentere det på en langt mer ydmyk måte enn du gjør her. For det er ganske klart, dessverre, at det ikke når helt fram .

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 20-03-10, 21:50   #35
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Ja, nettopp, DU synes ikke noe om det, men nå sitter vel ikke du heller med den hele og fulle sannhet for alle?!
Jeg har sagt tidligere at jeg er tildels enig med deg. Men måten du legger det fram på synes jeg egentlig er litt trassfremkallende, som når noen skal fortelle meg at det er usunt å røyke og at jeg bør slutte med en gang. Da får jeg lyst til å røyke dobbelt så mye . Kall meg gjerne barnslig, men jeg tror det er en ganske menneskelig reaksjon når voksne mennesker får beskjed av andre om hva de mener de bør gjøre med livene sine, fordi de vet best.
Folk vil uansett hvordan man legger det fram ta sine egne valg til syvende og sist, og dersom man skal nå fram med noen slags misjon om hva som er det beste og sunneste valget, så må man presentere det på en langt mer ydmyk måte enn du gjør her. For det er ganske klart, dessverre, at det ikke når helt fram .

Amen!

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 22:38   #36
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Han har såvidt jeg vet (rett meg om jeg tar feil) sagt at man ikke skal være i Ketose etter endt slanking. Uten grunn, fordi det finnes ingen grunn til å ikke være i en tilstand, som er naturlig for kroppen. Om det er riktig at han har sagt det, åpenbarer det seg mangler i kunnskapen, og styrker mistanken om at han vil tjene penger på dette.

Dette sier han fordi det er forsket for lite på det. Det er ikke noe som tyder på at det er skadelig, men som lege må han ha sitt på det tørre og anbefaler "offisielt" at man tar en pause etter 6 mnd

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 22:45   #37
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Hei,
Nå selger vel ikke ketolyse.no akkurat massevis av erstatningsprodukter, det er vitaminer, soyaprotein og bakemix.
Videre så anbefaler vel Torkil ikke at man lever ketogent da han som lege ikke kan henvise til gode nok forskningsresultater på langtidsvirkningene. Han har derimot sagt at man ikke behøver å ta en pause etter 6 måneder dersom man er frisk og rask. Jeg har tolket det dit hen at så lenge jeg er frisk iflg. fastlegen så ser jeg ikke noen grunn til å ikke fortsette å spise ketogent.
Det at du synes craving er så stor kan vel komme av at de på ketogen diett ser ut til å være i flertall her på forumet. Jeg tror at det for mange, som ikke er godt nok forberedt, synes overgangen fra høykarbokjøret til en ketogen diett er veldig tøff. Jeg brukte faktisk et halvt år på å lese meg opp på lavkarbo generelt og ketolyse spesielt før jeg tok den endelige beslutningen. Jeg har fått inntrykk av at mange her på forumet ikke leser seg opp i forkant og hiver seg uti det og dermed strever litt med å lære mest mulig om lavkarbo samtidig som de skal gjennomføre det i hverdagen. Mange er nok heller ikke mentalt forberedt for å slutte å assosiere mat med kos, trøst, etc. og sliter nok litt med å takle følelsene uten å kunne stappe i seg ett eller annet. I tillegg så er det flere som utrykker at de bruker forumet bevist for å finne noe de kan servere ved spesielle anledninger og det er veldig forståelig da samfunnet ikke er tilrettelagt for lavkarbo kosthold, enn så lenge. Det er jo et håp om at vi en dag skal kunne gå i butikken og handle uten å måtte lese næringsinnholdet på de ulike matvarene.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 00:14   #38
nonta
Medlem

nonta sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Ja til litt lørdag hele uka sier nå jeg!
Jeg har stor nytte av en liten lavkarbo godbit daglig om jeg ønsker det. Da spiser jeg noe som ikke påvirker blodsukkeret eller gir for mye karbo. Det betyr at jeg klarer å stoppe, og at jeg virkelig nyter belønningen min. Dette mønsteret setter en stopper for store sprekker med masse overspising. Det er nettopp fordi det er en livsstil og ikke en kur som snart tar slutt at dette er en løsning for meg. Mørk sjokolade er like sunt som rødvin, er proppa med antioksidanter og frigjør deilige endorfiner :-) Jeg nyter min hverdagsgodbit med god samvittighet for jeg vet at jeg lever sunt! Jeg spiser rene proteinkilder og masse grønnsaker, og svært lite sukker/karbo.

Jeg takker ja til alle erstatninger jeg,(ikke polyoler) som opprettholder livskvaliteten min og som gjør at jeg trives med lavkarbo. Poenget er jo at kroppen ikke tilføres sukker!! (Les:karbo)Jeg ser absolutt ingenting galt med lavkarbo pasta, pita, brød knekkebrød etc. Det er de skjulte karbokildene man må passe seg for!

Ellers vil jeg bare nevne at du er litt for kategorisk i skillet mellom naturlige (stevia) - og unaturlige erstatinger. Flere sukkererstatninger er utvinnet av frukt, bær og sopp. (F.eks sukrin, yxilitol, malititol.. se "sugar alcohol" på wikipedia)
Det er er heller ikke slik at alt som kalles for et e-stoff er unaturlig; Se på JKB f.eks,"Fortykningsmiddel E410" kalles det hos mattilsynet. Dette er et naturprodukt utvinnet fra johannesbrødtreet og er like legitimt som hvete eller potetmel eller hva du nå måtte ønske å jevne sauser etc med.

Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 00:30   #39
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Jeg synes alle bør respekteres for at de velger å spise det de gjør. Ingen andre har noe med det. Ikke noe poeng å prøve å oppdra andre til å spise annerledes, kritisere dem etc. Gi folk kunnskap, så kan de avgjøre selv. At man blander sammen ting som frø, kakao, soyaprotein, nøtter, egg og olje er ikke noen erstatning. Det ville hett noe annet om vi ikke hadde hatt den historien vi har. Noen har ikke godt av melkeprodukter. Det betyr ikke at alle skal unngå det.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 10:15   #40
BitTorres
Seniormedlem

BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.

Ja til litt lørdag hele uka sier nå jeg!
Jeg har stor nytte av en liten lavkarbo godbit daglig om jeg ønsker det. Da spiser jeg noe som ikke påvirker blodsukkeret eller gir for mye karbo. Det betyr at jeg klarer å stoppe, og at jeg virkelig nyter belønningen min. Dette mønsteret setter en stopper for store sprekker med masse overspising. Det er nettopp fordi det er en livsstil og ikke en kur som snart tar slutt at dette er en løsning for meg. Mørk sjokolade er like sunt som rødvin, er proppa med antioksidanter og frigjør deilige endorfiner :-) Jeg nyter min hverdagsgodbit med god samvittighet for jeg vet at jeg lever sunt! Jeg spiser rene proteinkilder og masse grønnsaker, og svært lite sukker/karbo.

Jeg takker ja til alle erstatninger jeg,(ikke polyoler) som opprettholder livskvaliteten min og som gjør at jeg trives med lavkarbo. Poenget er jo at kroppen ikke tilføres sukker!! (Les:karbo)Jeg ser absolutt ingenting galt med lavkarbo pasta, pita, brød knekkebrød etc. Det er de skjulte karbokildene man må passe seg for!

Ellers vil jeg bare nevne at du er litt for kategorisk i skillet mellom naturlige (stevia) - og unaturlige erstatinger. Flere sukkererstatninger er utvinnet av frukt, bær og sopp. (F.eks sukrin, yxilitol, malititol.. se "sugar alcohol" på wikipedia)
Det er er heller ikke slik at alt som kalles for et e-stoff er unaturlig; Se på JKB f.eks,"Fortykningsmiddel E410" kalles det hos mattilsynet. Dette er et naturprodukt utvinnet fra johannesbrødtreet og er like legitimt som hvete eller potetmel eller hva du nå måtte ønske å jevne sauser etc med.

Maltitol og xylitol påvirker blodsukkeret hos de aller fleste, ref Dag Viljen/mat og helse. Johannesbrødkjernemel er vel kanskje greit (ettersom flere her på lavkarbo bruker det) men hvete eller potetmel er det jo ikke "legitimt" å jevne sauser med akkurat.

Gammel 21-03-10, 10:28   #41
BitTorres
Seniormedlem

Det kan hende det ikke når frem, det er heller ikke min mening. Rett og slett fordi jeg ikke har det minste med å fortelle andre hva de skal spise. Men de aller fleste har ikke gjorts om arnakristin for eksempel. Lest seg opp i forkant. Jeg tror langt de fleste her har nok med sin hverdag, om en ikke skal begynne å studere alt som er skrevet om emnet. Og det kan i sin tur føre til at man ikke tenker så mye over det man spiser. Man leter helt naturlig etter erstatninger- Gudene vet at jeg gjorde det, til overmål. Helt til jeg fikk lest nok litteratur. Så jeg hadde lyst til å "ruske" opp i folk som ikke har - helt naturlig nok - tenkt over hva de spiser. Jeg tenkte ikke over det som sagt, før ting i bøker fanget min oppmerksomhet, og jeg fikk mange a-ha opplevelser da jeg skjønte hvordan hjernen fungerte - hvorfor noen får insulin økning av sukrin, mens andre ikke gjør det. Det mentale systemet kan overstyre hormonene og fremkalle fysiske reaksjoner som ikke er ønskelig. Tenk på å stappe en sitron i munnenen og tygge på den - bare tanken gjør at du får vann i munnen, enda det ikke er en sitron der. Erstatninger kan gjøre det samme som ekte vare gjør, hos noen. Så unødvendig bare. Fet fisk vil ALDRI fremkalle insulin økning, hverken ved å tenke på det, eller faktisk å spise det. Men det fremkaller vel heller ikke "kose" følelsen, for vi har ikke tradisjon med å kose oss med fet fisk og en god film i påsken? Vi har prøvd å innføre nye tradisjoner her i uken - stekt flesk som kos til filmer. Forandring i livsstil, betyr forandring i stilen vi lever på. Tenke nytt og annerledes. De fleste vil ikke, og det er greit. Men for de som ikke hadde tenkt tanken...noen vil kanskje synes det vil være befriende? Dårlig forklart, men jeg har ikke helt ordet i min makt her.

Gammel 21-03-10, 10:37   #42
BitTorres
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Dette sier han fordi det er forsket for lite på det. Det er ikke noe som tyder på at det er skadelig, men som lege må han ha sitt på det tørre og anbefaler "offisielt" at man tar en pause etter 6 mnd

Da blir det kanskje litt som Fedon Lindberg? Som offisielt sier at man nå ikke har noen resultater som tilsier at mettet fett er så skadelig som man har trodd, men "off the record" er han nå blitt en ren lchf`er når de gjelder mettet fett.
Hadde han gått ut med det offisielt hadde han garantert mistet lisensen sin, som Annika nesten gjorde i Sverige.
Men det hadde vært fint om vi også i Norge hadde hatt leger som turde fronte et kosthold med høyt mettet fettinntak, men jeg har full forståelse for at de ikke gjør det, for de som hadde gjort det, hadde garantert mistet både jobb og lisens. Jeg synes at Norge er et langt verre "nisseland" enn Sverige i så måte, men lavkarbo har et større aksept her enn i Sverige, hvor LCHF nesten har blitt sett på som sekterisk. Kanskje fordi vi startet med Fedon, som jo er en ganske "mild" variant. I Sverige gikk det jo rett på MER fett og mindre karbo, noe som Fedon var svært forsiktig med. Hans kosthold er jo nå blitt "godkjent" av mannen i gata og helsenorge.

Gammel 21-03-10, 18:20   #43
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Men, om man lager ett av disse lavkarbobrødene her inne, med fiberhusk og glutenmel og gudene vet hva...påvirker disse "meltypene" kroppen negativt på noen måte? Er det stivelse i dem? Hva gjør det med min kropp når jeg spiser meg en skive av en pizzabunn med en tskje jbkjm og en spiseskje glutenmel i?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 18:42   #44
BitTorres
Seniormedlem

Ja si det du.. Jeg har ingen anelse. Selv spiser jeg ikke pizza lenger. De eneste "pizzaene" jeg spiser, er de som kalles "minipizza", og der lages bunnen av kavli ostekjeks De er greie for meg. Crispy og veldig tynn bunn, jeg har alltid blitt kvalm av de tradisjonelle tykk-bunn pizza typene.

Gammel 21-03-10, 20:11   #45
Solange
Seniormedlem

Solange sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Jeg tror man må innse at de fleste av oss ikke har "fanatiker-genet", og med det mener jeg ikke noe negativt, men det er svært få mennesker som greier å legge om livsstilen helt og holdent fra dag 1. Selv har jeg lest alt fra Fedon Lindberg til Lutz og ketolysekuren. Men det tok tid før jeg greide å komme igang med å endre på ting, og ennå er jeg bare i startgropa. Noen av oss må lirke inn endringene i hverdagsrutinene en eller en, og det er selvfølgelig ikke optimalt, men for hver dag som går, er jeg er ett skritt nærmere et sunt kosthold. Noen av oss må få lov til å gå omveien om "erstatninger", da det iallefall for meg er den eneste måten JEG greier å forandre meg på. Så er vi vel litt annenrangs, vi som tar veien "omveien" med eurodiett, kunstig sukker og erstatningsbrød, men vi får gradvis bedre helse vi også, selv om det går litt treigere! Skal man prøve å endre holdninger hos folk flest, må man la folk få lov til å "kose seg", mat er ikke bare brensel. Jeg ser poenget med at man burde slutte å bruke mat som kos osv, men hvor mange greier å ha ett så avklart forhold til mat?? For meg er det en kjempeseier bare det å greie å bare "kose meg" (med erstatninger) i helga, og ikke hver dag som før!! Kanskje jeg på sikt greier å kose meg med bare ren og sunn mat, men fortell ikke meg at det er gjort over natta, da blir jeg bare desperat og gir blaffen i å endre meg. La nå alle få lov å gjøre ting slik det passer dem.

Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 22:13   #46
ada-emilie
Sperret

ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Søtt vekker apetitten. Når akkurat det søteste som mais/korn, gulrøtter, epler, sukker og bær skal begrenses eller unnlates helt er det ikke så rart at man ser etter noe annet søtt. Uten apetitt er det å være sulten bare et problem. Tror nok det er mulig å avvennes de apetittvekkere vi er vant til, men da må vi være innstilt på det. Mat blir litt kjedelige greier som ikke man tenker på før man er sulten, i motsetning til karbokosthold der apetitten gjør at man vil ha noe søtt både titt og ofte. Og akkurat når man ikke drives av apetitt mer spiser vi mindre og går ned i vekt. Vi spiser det vi trenger, ikke mer eller mindre.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 00:07   #47
nonta
Medlem

nonta sin avatar

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Maltitol og xylitol påvirker blodsukkeret hos de aller fleste, ref Dag Viljen/mat og helse. Johannesbrødkjernemel er vel kanskje greit (ettersom flere her på lavkarbo bruker det) men hvete eller potetmel er det jo ikke "legitimt" å jevne sauser med akkurat.

For ordens skyld mente jeg selvfølgelig ikke at hvete er legitimt på lavkarbo, men at jkb er et naturlig produkt og slik hvete er vanlig å jevne med i et vanlig kosthold er ikke jkb et kustig stoff, og dermed like naturlig og bra å jevne med på et lavkarbokosthold.

Maltiotol og xylitol går inn under samlebetegnelsen polyoler (sammen med en rekke andre) så vi er enige der...

Gammel 22-03-10, 00:36   #48
nonta
Medlem

nonta sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Men, om man lager ett av disse lavkarbobrødene her inne, med fiberhusk og glutenmel og gudene vet hva...påvirker disse "meltypene" kroppen negativt på noen måte? Er det stivelse i dem? Hva gjør det med min kropp når jeg spiser meg en skive av en pizzabunn med en tskje jbkjm og en spiseskje glutenmel i?

Du må "tolke" oppskriftene, (fett og fiber gjør at blodsukkeret stiger sakte fordi kroppen må jobbe med å bryte ned dette. Da frigjis normalt lite insulin på engang. Økt insulin og blodsukker= økt fettlagring.)Det er lite stivelse i frø og nøtter, hvis du ser på Lollypops ketolyse grovbrød f. eks er det kun 3 g karbo pr 100g, og det forstår du også utav oppskriften: Cottage cheese, egg, salt, kruskakli, sesamfrø,linfrø og matolje. Ved å titte rundt på næringsdeklarasjoner på varer du er interessert i ser du fort hvor det er mye karbo og stivelse. Du kan alltid trekke fra fiber, så får du totalt karbo innhold. Det er ikke karbo/stivelse i JKB, glutenmel vet jeg ikke.

FIber Husk o.l er genialtfant en blogg for de som ikke vil ha melk og korn:http://utenmelkogkorn.blogspot.com/2...1_archive.html
:
Husk/Psylliumskall/Loppefrø. Er frøene til planten plantago. Ufordøyelig i kroppen, men brukes til å binde væske. Kan legge seg som et beskyttende lag i tarm og lindre forstoppelse. Johannesbrødkjernemel eller fruktkjernemel. Fra kjernen i frukten til johannesbrødtreet. Brukes som fortykningsmiddel.

Gammel 22-03-10, 12:54   #49
droc
Juniormedlem

droc er ny på veien

Jeg har noen ganske klare kostholdsrestriksjoner i tillegg til at jeg kutter karbo. Jeg spiser rett og slett så lite juks som mulig. Som en ekte kjøkkenentusiast synes jeg det er flott å kunne la gode råvarer ende opp i sunn mat.

Min plan er å på sikt gå over til et ikke-ketogent, fettrikt lav-karbo kosthold, hvor jeg kan bruke "normale matvarer" i moderasjon. Og da vil jeg definitivt bruke hvetemel til å jevne saus, jeg vil gjeninnføre rotfrukter (i moderasjon!), og så videre. I månedene fram til dette klarer jeg meg fint uten juks. For andre, som pga diabetes, matintoleranse eller andre årsaker aldri vil kunne spise sentrale matvarer i vestlig kjøkken ser jeg det som mer naturlig at de erstatter disse med andre naturlige produkter.

Når det gjelder søtt er jeg ganske overbevist om at søtt kun er til fest. Søtsmak og alkoholrus er begge hyggelige ting, og akkurat som jeg heller drikker en god vin i helgen enn hjemmebrent hver dag, vil jeg heller spise en liten crème brulée (på skikkelig vanilje, fløte, egg og sukker) eller ekte italiensk is en sjelden gang enn litt juksesjokolade hver dag.

...men jeg skal innrømme at krem med bringebær er et godt alternativ hvis man føler at man trenger hverdagsdessert...

droc er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening og karbo etter prat med olympiatoppen dydde Trening 20 25-04-09 23:10
Erstatninger Kattemor Generell diskusjon 5 10-07-08 19:10
Hvorfor synes mannen vaflene har ettersmak mens jeg synes de smaker vanlig? Dolly Ketolysekuren 9 30-03-07 17:32
Erstatninger for sukker... Hyper Nyheter / media 15 02-10-06 11:09

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:59.