Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning
Hvis du trener mye rygg - KAN det være årsaken til at du får låsninger. Planke, mageøvelser, pilates og yoga trener kjernemuskulaturen. I de fleste tilfeller er dette kjempebra, men det er bevist ved flere undersøkelser (kilde: Spesialsykehuset for rehabilitering, en underavdeling av Kysthospitalet i Stavern) at mange som sliter med låsninger i ryggen får dette fordi de allerede har ryggmuskulatur som "står på" hele tiden. Dermed skal det lite ekstra belastning til (les ryggøvelser) før låsninger inntrer (altså overbelastning av muskulatur).
Mitt forslag er at du kutter all spesifikk mage- og ryggtrening i et par uker, og bare går/løper tur i så ulendt terreng som mulig. Se så om du unngår låsningene eller om de fremdeles er tilstede.
Jeg har måttet slutte med ALL spesifikk core-trening fordi etter flere prolapser i ryggen har muskulaturen rundt bestemt seg for å stramme til skikkelig på kronisk basis. Slik trening gjorde at jeg fikk akutte og smertefulle låsninger. Det eneste som hjelper meg og som ikke gjør det verre er lange og raske gåturer i ulendt og mykt terreng.
En forklaring på hvorfor kiropraktikk hjelper noen MYE og andre bare i kort tid er at "knekkingen" paralyserer kommunikasjonen mellom nervene (som formidler smerten til hjernen) og muskulaturen. (Samme kilde som nevnt over.) For de det hjelper lenge for er dette nok til at muskulaturen og nerven gjenoppretter normal kommunikasjon, mens for noen må det mer til. Jeg kunne tenkt meg å "restarte" nerve og muskelkommunikasjon i ryggen men foreløpig har jeg ikke funnet ut av hvordan dette kan gjøres i praksis 
Dette er min erfaring, og bare et tips til deg som koster lite å prøve. Det er ikke morsomt å ha ofte låsninger, og jeg håper du finner en løsning som gjør ryggen din litt gladere
Ps - har du vært gjennom en MR undersøkelse for å se om du kan ha feks en prolaps eller noe som gir problemer? Smerter nedover rumpen KAN være fordi noe ligger i klem lengre opp i ryggen, det samme gjelder for hofte/lyske (om du da ikke har fått diagnosert andre ting som du får kortison for, feks en kronisk betennelse. ) Be om henvisning til MR og spesialist på rygg om du ikke allerede har vært gjennom dette (jeg kan personlig anbefale Martine Hansens Hospital (Bærum sykehus) i Bærum).
Hilsen Nerthus 
|