Sv: Skammer meg...
"skal bare smake på" er det faktisk hjernen din som sier. Den savner karbohydratene, og finner stadig snedige måter å "lure" deg på 
Konsekvensen av å "bare smake på" kan være grei å ha tenkt gjennom på forhånd:
- du stopper opp fettforbrenningen - og du forsinker prosessen med flere dager - om du bare "smaker på" EN gang.
- du trigger søtsuget igjen - og det blir vanskelig å bare smake på en gang - "vel har jo allerede smakt så nå er det kjørt for øyeblikket uansett..."
- du saboterer deg selv - og føler deg maktesløs, "skammer deg" som du sier, blir lei deg og sjansen for at du kjører helt ut av veien du har valgt er stor.
så... skal du ned i vekt - må du på forhånd bli enig med deg selv at i den perioden skal du IKKE smake på noe som helst! Du skal finne godkjente alternativer å ha i huset - og kaste resten UT! På denne måten vil du ha mindre sjanse for å ødelegge den gode trenden du er inne i 
MIN ting var "jeg har fortjent det fordi jeg har vært så flink". Helt idiotisk - jeg har fortjent å spoile livsomleggingen min?? (Hørtes logisk ut i hodet mitt alle de tusen gangene den kom gitt...)
Nå vet jeg ikke hva det er du smaker på - men sjokolade erstattes med atkins-bar (jada, det er ikke et GODT alternativ men det har lite karbo i seg), øl med lavkarbo øl, vin med tørre varianter med lite karbo, sider med feks grevens sider med jordbær eller skogsbær (under 0,6 g pr 100), potetgull med baconsnacks med 0 karbs, kake med en lavkarbovariant med masse krem med søtningsstoff i ... osv osv osv. (damage-control, hehe)
Det viktigste cluet for MEG har vært å planlegge framover: Skal jeg være hjemme, må jeg ha forskjellige ting tilgjengelige, skal jeg reise bort må jeg planlegge, ha med meg noe, eller spørre de jeg skal til om det er noe spesielt. Jeg prøver tenke gjennom situasjoner som kan oppstå - hehe - har blitt LITT vel mye planlegging i det siste kan du si!
Tenk gjennom hvorfor du har valgt å gjøre dette - og gjør det til en langtidsplan - DETTE KLARER DU!!! Jeg har begynt flere ganger, gitt opp litt - veltet meg i karbohydrater - blitt dårlig og følt meg elendig - men NÅ har jeg holdt på i 9 uker - og det går kjempebra! Takket være den lille praten jeg hadde med meg selv i starten
Åja, du "mister ikke kontrollen" over deg selv - du VELGER det selv... STÅ PÅ!!!
|