Sv: Ny her og trenger litt hjelp
Hei,
Jeg har en skade som gjør at jeg ikke er i stand til å trene og i tillegg til at kostholdet ble dårligere og dårligere så kom kiloene løpende på. Jeg ble tipset om Ketolyse av ei jeg kjenner som har bekkenløsning og dermed også rimelig immobil tiltider. Jeg leste meg opp på Ketolyse, fant dette forumet, men fant ut at for meg ville ketolyse være den rette veien, liker de veldig klare regler på hva som er lov og ikke.
Veldig mange sliter litt med fettforbi i begynnelse men for de aller fleste går det veldig fort over. For de som har problemet med fettet pleier vi å anbefale å starte med litt og øke på etter hvert. I tråden jeg linket til i tidligere innlegg finner du bl.a. linker til hvorfor fett er så viktig, veldig nyttig lesning.
Som sagt, veldig viktig å lese seg opp da lavkarbo fortsatt utfordrer oss på å kvitte os med gamle sannheter om sunt kosthold – tar litt tid å venne seg til at bacon&egg er en fantastisk sunn måte å starte dagen på. Husk at kunnskap er makt!
Også det med å spise hver 3. time er helt avleggs, man skal spise når man er sulten og da skal man spise seg passe mett – ikke stapp mett, om det er tre eller fem ganger om dagen spiller ingen rolle. I overgangen til lavkarbo er man gjerne ofte sulten men etter en stund stabiliserer det seg en del av oss spiser kun to ganger om dagen andre 3-4.
Når det gjelder knekkebrød så kan man lage sine egne lavkarbo varianter en av de mest populære variantene er Nannahs supergode knekkebrød. Dersom du ikke skal spise ketogent så kan fiberrik være et alternativ til knekkebrød, de inneholder 2,7 kh pr skive.
I den tidligere nevnte tråden for nybegynnere på lavkarbo ligger det også linker til oppskriftsforumet og tråder med inspirasjon til hva spiser til frokost/lunsj/middag. I tillegg så kan man slutte å tenke tradisjonell inndeling av måltidene – middagsmat gjør seg like bra til frokost som lunsj. Husk også at dine middagsfavoritter som oftest med enkle knep kan gjøres lavkarbo vennlige. Et eksempel er at de krydderblandingene man kjøper i butikken som oftest innholder sukker, så her inne finner du bl.a. oppskrift på hvordan blande taco krydder hjemme som ikke står tilbake for den du kjøper i butikken.
|